آتی کاوان پارس پیدا و پنهان آلرژی ها (1) - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، این روزها احتمالا با افرادی روبرو شده اید که با عوارض و علایمی شبیه سرماخوردگی به ویژه سرفه، عطسه های مداوم و آبریزش بینی روبرو هستند؛ اما بر خلاف تصور، افرادی که برای اولین بار به این وضع دچار می شوند، منشا این عوارض، حساسیت فصلی یا آلرژی است.

پیدا و پنهان آلرژی ها (۱)

این روزها احتمالا با افرادی روبرو شده اید که با عوارض و علایمی شبیه سرماخوردگی به ویژه سرفه، عطسه های مداوم و آبریزش بینی روبرو هستند؛ اما بر خلاف تصور، افرادی که برای اولین بار به این وضع دچار می شوند، منشا این عوارض، حساسیت فصلی یا آلرژی است.

دکتر محمدرضا بلورساز، فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال درباره آلرژی ها این گونه می گوید:

افرادی که زمینه حساسیت داشته باشند بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت فصلی هستند. این افراد ممکن است نسبت به یک نوع آلرژن(ماده آلرژی زا) حساسیت داشته باشند که این آلرژن ها ممکن است در مواد غذایی، گیاهان، حشرات، حیوانات و … وجود داشته باشد و زمانی که فرد در تماس با این مواد قرار می گیرد، موادی در بدن فراوری می گردد که موجب بروز واکنش هایی می گردد. این واکنش ها می توانند به صورت بروز علایمی چون سرفه، خارش شدید، تنگی نفس، تورم و … باشند.

مثلا کسی که به توت فرنگی حساسیت دارد، بدن او بعد از خوردن آن، کهیر می زند یا دچار عوارضی مانند تنگی نفس، خس خس سینه و… خواهد شد. به این افراد، افراد آلرژیک و به موادی که ایجاد حساسیت می نمایند، مواد آلرژی زا می گویند.

علایم حساسیت

حساسیت می تواند در چشم به صورت قرمزی و تورم چشم یا اطراف آن، در بینی به صورت عطسه، ترشحات، خارش و گرفتگی شدید بینی و در ریه به شکل سرفه های مزمن و شبانه، خس خس سینه یا تنگی نفس و در نهایت آسم ظاهر گردد.

علایم حساسیت ممکن است به صورت مسائل جلدی مانند کهیر، خارش یا تورم شدید باشد، اما گاهی علایم بروز حساسیت به صورت سیستماتیک است، یعنی کل بدن دچار حساسیت می گردد، مانند کسی که در اثر تزریق پنی سیلین دچار شوک می گردد و حتی خطر مرگ هم وجود دارد.

روش های کنترل و شیوه های درمان حساسیت

درمان حساسیت ها به نوع حساسیت وعارضه ای که ایجاد شده، بستگی دارد اگر حساسیت باعث بروز عوارض چشمی مثل خارش چشم شده است، باید از قطره های ضد خارش و ضد حساسیت استفاده نمایند.

اگر عوارض تنفسی مثل آسم یا تنگی نفس ایجاد شده باید حتما به پزشک مراجعه و با تشخیص وی از داروی مناسب استفاده نمایند.

بعلاوه اگر عوارض پوستی ایجاد شده است؛ باید از آنتی هیستامین ها و کورتون استفاده گردد.

اما در مجموع توصیه می گردد فردی که به مواد خاصی حساسیت دارد در معرض آن مواد قرار نگیرد مخصوصا در بچه ها باید به این مساله خیلی توجه گردد. مثلاً از مواد شوینده مثل وایتکس برای شستن لباس بچه ها استفاده نگردد و از زدن عطر یا ادکلن به لباس بچه ها پرهیز گردد. در واقع برترین راه درمان، پرهیز از قرار گرفتن در برابر مواد آلرژیک است.

حساسیت فصلی

حساسیت فصلی در بچه ها در زمستان که در معرض بیماری های سرماخوردگی و ویروسی هستند، بیشتر امکان بروز پیدا می نماید. این ویروس ها در بچه ها ایجاد آلرژی نموده و احتمال ابتلا به آسم و تنگی نفس را افزایش می دهند.

در تابستان و بهار(مخصوصا بهار) هم، امکان بروز حساسیت در افرادی که زمینه حساسیت دارند، افزایش می یابد.

غذاهای آلرژی زا

مواد غذایی آلرژی زا از عوامل اصلی بروز حساسیت هستند؛ توت فرنگی، خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان، مرکبات و ادویه جات از عوامل اصلی بروز حساسیت هستند. حساسیت به این مواد غذایی و مواد دیگری مثل شیر، گاهی منجر به مرگ فرد می گردد.

دکتر مسعود کیمیاگر؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره این گونه می گوید:

حساسیت های فصلی که ممکن است نسبت به گرده گل ها یا گیاهان باشند، لزوما با تغذیه درمان نمی شوند و احتیاج به اجتناب از تماس با عوامل آلرژن و بعلاوه درمان های دارویی دارند که به وسیله پزشک متخصص صورت می گیرد، اما به طور کلی با تقویت سیستم ایمنی می توان تا حدود زیادی به تخفیف علایم یاری کرد.

مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی عبارت هستند از: غذاهای حاوی ویتامین E(مثل جوانه ها و دانه های روغنی) و همین طور گوشت ها و غذاهای حاوی ویتامین C(مثل مرکبات). پروتئین ها هم در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

از مواد غذایی مُضر برای حساسیت ها هم می توان به افزودنی های مواد غذایی و غذاهای حاوی این افزودنی ها(مثل سوسیس، کالباس و مواد غذایی کنسرو شده) اشاره کرد.

در خصوص حساسیت های غذایی هم، حذف موادی که معمولا ایجاد حساسیت می نمایند(مثل بادام زمینی، گوجه فرنگی، کیوی، بادمجان و توت فرنگی) می تواند مفید باشد.

از آلرژن های دیگر، می توان تخم مرغ، شیر، گندم، سویا و ماهی را نام برد.

افرادی که زمینه آلرژی دارند، ممکن است نسبت به غذاهای نو هم واکنش نشان دهند، لذا توجه به این مساله اهمیت زیادی دارد.

عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی؟

لادن گیاهی؛ دانشجوی دکترای تغذیه دانشگاه وین هم در خصوص حساسیت های غذایی می گوید: حساسیت غذایی به دلیل واکنش نامطلوب سیستم ایمنی به ترکیبات موجود در مواد غذایی ایجاد می گردد و بسیار مهم است که با واکنش های شبه حساسیتی به مواد غذایی، که سیستم ایمنی در آن درگیر نمی گردد و به اصطلاح عدم تحمل غذایی نامیده می شوند، تمایز داده گردد. برای مثال افرادی که نسبت به قند شیر یا لاکتوز عدم تحمل دارند، به شیر حساسیت ندارند، زیرا واکنش هایی که در بدن آن ها ایجاد می گردد ناشی از کمبود آنزیم لاکتازی است که برای هضم قند شیر ضروری است و در این مورد هیچ گونه درگیری سیستم ایمنی وجود ندارد و به عبارت دیگر هیچ نوعی ایمنوگلوبولینی در بدن افزایش نمی یابد. عموما برخی از مردم با هر علامتی مثل خارش، دل پیچه و تهوع به غلط تصور می نمایند به غذایی خاص حساسیت دارند.

حساسیت غذایی به طور عمده در بچه ها و شیرخواران بروز می نماید و بیشتر این حساسیت ها تا سن ۵ سالگی از بین می رود. البته هر چه سن آغاز حساسیت پایین تر باشد، احتمال این که مدت ماندگاری و شدت آن بیشتر گردد، افزایش می یابد.

عمدتا علایم حساسیت به دلیل ترشح هیستامین هستند که چشم ها، گلو، دستگاه تنفسی، پوست و دستگاه گوارشی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. واکنش فرد به مواد آلرژن می تواند خفیف یا بسیار شدید باشد و ممکن است یک واکنش حساسیت زا، درست هنگام صرف غذا و یا چند ساعت پس از آن، آشکار گردد.

برخی از علائم اولیه شخصی که واکنش حساسیت زا دارد، عبارت هستند از: آبریزش بینی، دانه های پوستی توام با خارش نظیر کهیر یا سوزش زبان و لب ها. علائم دیگر شامل گرفتگی گلو، صدای دو رگه، خس خس کردن، سرفه، تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال.

در موارد جدی تر، حساسیت غذایی باعث ایجاد آنافیلاکسی می گردد که حیات بیمار را تهدید می نماید. این مورد یک واکنش حساسیت زای ناگهانی و شدید است که به واسطه آن مسائل متعددی رخ می دهد و می تواند بر پوست، تنفس، هضم، قلب و رگ های خونی تأثیر بگذارد. در چنین مواقعی فشار خون فرد افت پیدا می نماید و مجراهای تنفسی باریک می شوند. افرادی که در معرض خطر این نوع واکنش هستند باید بسیار مراقب باشند و در مواقع اضطراری برای جلوگیری از تشدید علائم بیماری، تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند.

ادامه دارد …

منبع:تبیان زنجان

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : mohamadaminsh

منبع: راسخون

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : سلامتی و پزشکی تاريخ : 4 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.