آتی کاوان پارس گارد نداریم، اما تله تئاتر آلترناتیو تئاتر نیست - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، تهران (پانا) – در یک صبح نزدیک به ظهر پاییزی به نمایش تمرین تئاتر شب بخیر، و روزبخیر… رفتم و در جمع صمیمانه چهارنفره جوان های تازه نفس تئاتری از روزهای کرونایی که بر تئاتر گذشت گپ زدیم و نظرشان را درباره آلترناتیوی به نام تله تئاتر پرسیدم.

بابک حجری کارگردان تئاتر شب بخیر، و روز بخیر… در گفت وگو با پانا با اشاره به اینکه این تئاتر یک کار اقتباسی است، مطرح کرد: این تئاتر از کتاب کارلوس فوئنتس الهام گرفته شده و همراه با گروه متن را چندین بار خواندیم تا بتوانیم اجرا کنیم. اکنون در حال تمرین هستیم و اواخر آبان ماه بازبینی داریم. احتمالاً حدود ۲۰ یا ۲۱ آذر اجرا در سالن هیلاج اجرا خواهیم داشت.

حجری: هر رمان مجذوب نمایندهی که می خوانم روی صحنه تصورش می کنم

کارگردان تئاتر شب بخیر، و روزبخیر… درباره سختی های تمرین تئاتر در شرایط کرونا گفت: در دوره هایی که به علت مسئله کرونا خیلی نگرانی جدی بود و خیابان و اتوبان ها خالی بود، ما هم ناگزیر کار را تعطیل کردیم ولی بعد از عبور از این پیک ها و تعطیلی ها هرطور شده جایی برای تمرین پیدا می کردیم اما همین تمرین نکردن در این مدت دچار فرسودگی و پوسیدگی می شد.

حجری درباره نحوه انتخاب این نمایشنامه اظهار کرد: برای من این گونه است که وقتی ادبیات داستانی موردعلاقه ام را می خوانم ناخودآگاه آن را روی صحنه تصور می کنم و تخیل آن برایم مجذوب نماینده است، بطوریکه دلم می خواهد این اتفاق را روی صحنه به صورت واقعی دربیاورم.

رمضانی نژاد: این نقش برایم چالش جدی بود

سارینا رمضانی نژاد یکی از بازیگران نقش اصلی این تئاتر درباره نقشی که ایفا می نماید، گفت: نقش آئورا کاملاً با من فرق دارد و این یک چالش جدی برای من بود. وقتی متن داستان کوتاه را خواندم بسیار الهام گرفتم و البته نوع کار آقای حجری را هم می دانستم و برای من بسیار قابل پذیرش بود. ویژگی شاخص این نقش، دختر آزاد و رهایی است که ارتباطش باشخصیت های دیگر هم جالب است.

ابوذر فرهادی: بازیگری برایم یک کنشگری درونی است

ابوذر فرهادی بازیگر نقش مونترو درباره اولین روبرو اش با این نمایش گفت: اولین روبرو من با این نمایش این گونه بود که به سبب شناخت بابک حجری و همکاری های متعددی که با وی داشتم و در کارهایش بازی نموده ام، می دانستم کارگردان آرام و حرفه ای است و البته می دانستم بابک حجری اجازه نمی دهد بازیگرش در بازی خودش را تکرار کند. از دل گفت وگوها کوشش می کنیم نتیجه خوبی دربیاید.

وی اضافه نمود: این کارکتر تاریخ دانی است که به بهایی قرار است خاطرات یک ژنرال زنده را بازنویسی کند و این تاریخ دان وارد این خانه شده و اتفاقات دیگری برایش رقم می خورد.

ابوذر فرهادی که تجربه بازی در فیلم های سینمایی را نیز دارد درباره تفاوت بازی در فیلم و تئاتر اظهار کرد: در هر انتخابی، بخشی خود فرد است و بخشی شرایط و تشکیلاتی که اجازه بدهد فرد کارش را با فراغ بال انجام دهد یا خیر. از آنجاییکه تئاتر در ایران سامانمندی ندارد تا بازیگر با خیال راحت از آن ارتزاق کند و ناگزیر گاهی به سینما کوچ می نماید. به هرحال برای من ماهیت بازیگری و کنشگری یک مجذوب نمایندهیت شخصی و درونی دارد.

وی اضافه نمود: برای من بازیگری از تئاتر آغاز می گردد و دقیقاً مانند یک مادر است و برگشت همه ما به سمت آن است. سینما هم قطعاً مجذوب نمایندهیت های خودش را دارد. لحظه اجرا در تئاتر به علت هم نفس شدن با مخاطب برای بازیگر بسیار مجذوب نماینده تر است، اما صنعت سینما به علت قطع و وصل های مکرری که دارد قاعدتاً مجذوب نمایندهیتش کم می گردد.

نوری: بازیگری برایم هدف است

پرستو نوری یکی دیگر از بازیگران این تئاتر اظهار کرد: وقتی رمان را خواندم این کارکتر برایم مجذوب نماینده بود چون یک پیرزن صاحب خانه ای است که اگر از بیرون نگاه کنیم به خاطر مرموز بودنش خیلی نمی توان وی را شناخت.

وی درباره شغل بودن بازیگری گفت: برای من بازیگری یک هدف است و از روی علاقه به این حرفه نگاه می کنم.

آیا بازیگری تئاتر، شغل است؟

در ادامه از بابک حجری درباره شغل بودن یا نبودن تئاتر گفت: اگر تعریف از شغل حرفه ای باشد که در قبال آن قرار است پولی گرفته گردد که زندگی بچرخد قاعدتاً شغل نیست. با این تعریف به جز گروه خاصی که دائم سرکار هستند و خب فروش یک نمایش را به واسطه نام و معروفیت شان تضمین می نمایند قاعدتاً دستمزد قابل توجهی می گیرند ولی عموماً بچه هایی که کار تجربی تئاتر انجام می دهند برای گذران زندگی عایدی آنچنانی ندارند.

وی درباره نوع نگاه بازیگران مبنی براینکه حرفه تئاتر را شغل ثابت نمی دانند، گفت: این نوع نگاه از سوی بازیگران تئاتر که عموماً تئاتر را شغل نمی دانند برآمده از یک درد است زیرا معاش آن هنرمند تأمین نمی گردد اما این حرف و نگاه خیلی روی نگاه سیاست گذار در سطح کلان اثر نمی گذارد.

نگاه تئاتری ها به دغدغه تله تئاتر

از گروه تئاتر شب بخیر، روز بخیر… درباره نوع نگاه شان به مقوله ای به نام تله تئاتر پرسیدم. بابک حجری گفت: قطعاً تله تئاتر، تئاتر نیست؛ البته از روی تعصب نمی گویم بلکه تجربه است. برای مثال نمایشی که روی صحنه دیده ایم و بعداً فیلم همان تئاتر را در تلویزیون دیده ایم قابل مقایسه نیست زیرا تئاتر کلاً برای اجرا در سالن است و اتمسفری که می سازد بنا را بر این دارد که آدم ها به سالن بیایند تئاتر را روی صحنه ببینند. البته من مسئله ای با تله تئاتر ندارم و آن هم نوعی از هنر است.

سارینا رمضانی نژاد درباره تله تئاتر گفت: من معتقدم نباید درباره همه چیز گارد داشته باشیم. وقتی شرایطی مانند کرونا اتفاق بیافتد طبیعی است. به نظر من تله تئاتر تجربه جدیدی است و همان تئاتر نیست. در این شرایط کرونا و تعطیلی گاه به گاه سالن ها بودنش بهتر از نبودنش است.

بعلاوه ابوذر فرهادی درباره تله تئاتر مطرح کرد: تله تئاتر خودش یک اثر هنری است و بر آن شکی نیست ولی اینکه آلترناتیو مناسبی برای بچه های تئاتر باشد، اینگونه نیست. به نظر من دیدار مخاطب و هنرمند در تئاتر مهم است و همین تئاتر را زنده نگه می دارد. در دوران کرونا همه ما به صورت تصویری با آشنایان مان صحبت نموده ایم و دیدیم که آن انرژی منتقل نمی گردد و قاعدتاً جای دیدار حضوری را نمی گیرد. البته این مثال برای درک آنچه اتفاق می افتد بیان شد. آنچه در خصوص تئاتر مهم است این است، مخاطب و بازیگران و سنتز این دیدار تئاتر است.

پرستو نوری هم درباره تله تئاتر اظهار کرد: من معتقدم اجراهای تئاتر مناسب مدیوم سالن است، اما تله تئاتر هم مدیوم خودش را دارد و فضای خودش را می طلبد. تله تئاتر یک تجربه است و باید یک تجربه نو حساب گردد و فرم و کنش تازه ای برایش ساخت.

عوامل تئاتر شب بخیر، و روزبخیر… عبارت اند از:

کارگردان: بابک حجری؛ گروه کارگردانی: فرنوش نادرپور / مهناز فراتی؛ برنامه ریز: زینب شعبانیان؛ بازیگران: ابوذر فرهادی، سارینا رمضانی نژاد، پرستو نوری؛ طراح صدا: مبین بهاروند؛ ساخت تیزر و عکاس: کیارا محیطی؛ طراح صحنه و ساخت اکساسوار: نوشین مختار پور؛ مجرى طرح: جوادپورابراهیمی.

منبع: خبرگزاری پانا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 146 views بار دسته بندی : فرهنگ و هنر تاريخ : 25 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها