آتی کاوان پارس آشنایی با موارد مصرف جنتامایسین - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، جنتامایسین یک آنتی بیوتیک می باشد که با باکتریها مقابله می نماید. داروی جنتامایسین در درمان عفونت های باکتریایی جدی و شدید استفاده می گردد.

موارد استفاده و عوارض جنتامایسین

جنتامایسین برای جلوگیری یا درمان انواع مختلف عفونت های باکتری استفاده می شود. جنتامایسین به گروهی از داروهای شناخته شده موسوم به آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید تعلق دارد. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می نماید.

نحوه مصرف جنتامایسین سولفات

این دارو از طریق تزریق به رگ یا عضله، معمولا هر ۸ ساعت دریافت میشود. دوز دارو براساس شرایط پزشکی، وزن و پاسخ به درمان مشخص می شود. برای یاری به یافتن برترین دوز برای شرایط شما، ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی (مانند عملکرد کلیه، سطوح دارو در خون) انجام شوند.

اگر این دارو را در خانه استفاده میکنید، تمام دستورالعمل های آماده سازی و استفاده از آن را از پزشک خود یاد بگیرید. قبل از استفاده، به دقت به محصول نگاه کنید تا متوجه وجود ذرات یا تغییر رنگ آن شوید. اگر ذرات یا تغییر رنگی وجود داشت، از مایع استفاده نکنید. یاد بگیرید چگونه این دارو را نگهداری و یا دور بیندازید.

برای دریافت برترین تاثیر، این آنتی بیوتیک را در فواصل زمانی یکسان بهره ببرید. به منظور یاری برای یادآوری، هر روز از این دارو در زمان مشخصی بهره ببرید.

استفاده از این دارو را تا زمانی که میزان تجویز شده به انتها برسد ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. متوقف کردن زودهنگام این دارو ممکن است باعث شود که باکتری ها همچنان رشد نمایند بدین ترتیب ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

اگر شرایط شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو تهوع، استفراغ، ناراحتی معده یا از دست دادن اشتها ممکن است رخ دهد. درد / تحریک / قرمزی در محل تزریق ممکن است به ندرت بروز کند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین علت برای شما تجویز نموده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می نمایند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله: بی حسی / سوزش، لرزش یا ضعف عضلانی و تشنج، با پزشک خود در میان بگذارید.

این دارو به خاطر وجود یک باکتری مقاوم، ممکن است به ندرت یک بیماری شدید روده ای (اسهال مرتبط با باکتری کلستریدیوم دیفیسیل) ایجاد کند. این شرایط ممکن است در طول درمان یا چند هفته تا چند ماه پس از درمان بروز کند.

اگر علائم زیر را دارید، از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد درد استفاده نکنید زیرا ممکن است این محصولات شرایط شما را بدتر نمایند. در صورت بروز اسهال، استفراغ مداوم، درد شکم یا معده و گرفتگی عضلانی، وجود خون / مخاط در مدفوع، به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب برفک دهانی یا عفونت نو مخمر واژن (عفونت قارچی دهان و یا واژن) شود. اگر متوجه تکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم نو شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط

قبل از استفاده از جنتامایسین، اگر به این دارو یا به سایر آنتی بیوتیکهای آمینوگلیکوزید (مانند توبرامایسین، آمیکاسین) حساسیت دارید، یا آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مسائل دیگر ایجاد نمایند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود آگاه نمایید: بیماری فیزیولوژیکی، مسائل شنوایی (شامل ناشنوائی، کاهش شنوایی)، مسائل کلیوی، مواد معدنی پایین در خون (شامل پتاسیم، منیزیم، کلسیم)، میاستنی گراویس، بیماری پارکینسون.

جنتامایسین ممکن است موجب تداخل در عملکرد واکسنهای باکتریایی زنده (مانند واکسن حصبه) شود. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون یا ایمن سازی انجام ندهید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در خصوص تمام محصولاتی (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده میکنید، آگاه کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص آسیب کلیوی حساسیت بیشتری داشته باشند.

این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر چه آسیب نوزادان متولد شده در زنانی که در دوران بارداری داروهای مشابه مصرف نموده اند گزارش شده است، خطر ابتلا به آسیب ممکن است با این دارو همراه نباشد. در خصوص خطرات و مزایای دارو با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به میزان کم وارد شیر مادر می شود. با این حال، بسیاری از پزشکان در هنگام استفاده از این دارو، شیردهی را بی خطر در نظر می گیرند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را آغاز یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

سایر داروهایی که ممکن است بر کلیه ها یا شنوایی تاثیر بگذارند ممکن است خطر ابتلا به نارسایی کلیه یا از دست دادن شنوایی را در صورت مصرف با جنتامایسین افزایش دهند. برخی از داروهای این چنینی عبارتند از: آمیکاسین، توبرامایسین، آمفوتریسین بی، سیدوفوویر، سیس پلاتین، پلی میکسین بی، سفالوسپورین ها مانند سفالوریدین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، و غیره.

اگر چه در خصوص بیشتر آنتی بیوتیک ها بعید است که بر روش های هورمونی کنترل بارداری نظیر قرص، پچ یا حلقه تاثیرگذار باشند، اما چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند باعث کاهش اثربخشی آنها شوند. این مسئله می تواند به بارداری منجر شود. اگر از روش های هورمونی کنترل بارداری استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف شود با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

نکته های مهم

جنتامایسین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : سلامتی و پزشکی تاريخ : 11 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.