آتی کاوان پارس آیا کرونا ظهور گوشی های نسل آینده را سرعت می بخشد؟ - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، فا طمه نورنژاد ؛ در پی بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ تجاری آمریکا و چین، صنعت گوشی های همراه در پی راه حلی برای رهایی از این مسائل است. حجم عظیمی از صنعت تلفن همراه در کشور چین متمرکز است و در پی بحران های اخیر این صنعت به شدت آسیب پذیر شده است به نحوی که ممکن است شاهد ضرر های مالی هنگفت در این بخش باشیم.

این در حالی است که خارج کردن این صنعت از چین هم به دلیل هزینه های بالای آن، غیر ممکن به نظر می رسد و این جدای از آن است که مقصد بعدی هم در آینده دچار چنین مشکلاتی نشود. در این شرایط شرکت های تولید کننده گوشی به فکر راهکاری برای رهایی از چنین وضعیتی هستند.

طوفان مالی کرونا

در نتیجه قرنطینه شدن شهر ها از طریق مقامات چینی با هدف تلاش برای کنترل این بیماری، بسیاری از کارخانه ها، فروشگاه ها و رستوران ها در سراسر این کشور تعطیل شده اند. از آنجایی که بسیاری از کالا ها و خدماتی که در جهان به مردم عرضه می شود، با قطعاتی که در چین تولید می شود تکمیل و عرضه می شوند، عملا با توقف فعالیت کارخانه ها در چین زنجیره تأمین و عرضه را در سرتاسر جهان مختل شده است.

سایمن مک آدام، اقتصاددان جهانی در شرکت کاپیتال اکانمیکس، می گوید: فعلا، حدس ما در بهترین حالت این است که اختلال مالی ناشی از ویروس کرونا در سه ماهه اول سال جاری، بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار برای اقتصاد جهان هزینه خواهد داشت. اگر حدس ما درست باشد، به مفهوم آن است که از سال ۲۰۰۹ تا کنون، برای اولین بار تولید ناخالص داخلی جهان در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با سال گذشته هیچ رشدی نخواهد داشت.

در چنین شرایطی غول الکترونیکی فاکس کان، سازنده گوشی های آیفون اپل، بخشی از تولید خود را به ساخت ماسک های جراحی اختصاص داده است تا از کارگران خود در برابر ابتلا به بیماری محافظت کند و کارخانه های خود را باز نگه دارد. این شرکت تایوانی قصد دارد تا سرانجام ماه، روزانه ۲ میلیون ماسک تولید کند، و گفته است که پس از تأمین ماسک لازم برای کارکنان خود، عرضه این ماسک ها به بیرون را آغاز خواهد کرد.

در کنار این شرایط جنگ تجاری ایالات متحده و چین هم بسیاری از تولید کنندگان معتبر جهان را که کارخانه های متعدد و کارگران بی تعدادی را در چین دارند دچار نگرانی کرده است. این جنگ مالی بیش از هر چیز هزینه های تولید این شرکت های جهانی را افزایش داده و این به نوبه خود زنجیره تامین در سراسر جهان را دچار مشکل کرده است. در این میان صنعت گوشی های همراه به دلیل تمرکز در چین بیشترین تهدید را از این تحولات احساس می کند و به همین دلیل فعالان این عرصه در پی راهکار ای برای رهایی از این بحران هستند.

تولد زودرس گوشی های آینده؟

همه ما حداقل برای یک بار هم که شده با شوک ناشی از گم کردن گوشی خود روبرو شده ایم. گوشی من کجاست؟ آیا در جایگاه عقب تاکسی جا گذاشته ام یا آن را در خانه فراموش کردم؟ همه این ها سوالاتی است که شاید همه ما تا کنون مجبور به استفاده از آن شده ایم.

بیش از یک دهه است که ما به یک وسیله فلزی و شیشه ای که برای زندگی ما محوری شده، وابستگی پیدا کرده ایم. قابلیت های این دستگاه که ترکیبی از ارتباطات، عکاسی، موسیقی، فیلم، اخبار، جستجوی وب و ده ها مورد به ظاهر ضروری دیگر است، آن را به ابزاری ضروری تبدیل کرده که همه جا با خود حمل می کنیم.

از زمان انقلابی که اپل در سال ۲۰۰۷ در گوشی های همراه ایجاد کرد و صفحه لمسی را به جهان معرفی کرد، گوشی های هوشمند تا کنون تغییر زیادی نکرده اند. در حقیقت، تنها نوآوری های اجرا شده در گوشی های هوشمند، قابلیت هایی مانند صفحه های تاشو بود که در دهه ۲۰۱۰ عرضه شد.

اما در حال حاضر ممکن است جنگ تجاری ایالات متحده و چین و شیوع ویروس کرونا، شرایط لازم را برای سرعت بخشیدن به تغییر گوشی های هوشمند نسل تازه فراهم کند؛ چیزی که شما احتیاجی به حمل آن در همه جا ندارید چرا که اصلا دستگاهی در کار نخواهد بود.

در حال حاضر اعتماد شرکت های الکترونیک به زنجیره های تأمین خود در چین رو به کاهش است. این در حالی است که اگر معلوم شود که جابجایی کارخانه ها به ویتنام یا هند بسیار پرهزینه یا غیرممکن باشد، این شرکت ها ممکن است مجبور شوند خلاقیت بیشتر از خود نشان دهند. در چنین شرایطی است که گوشی های هوشمند فعلی ممکن است خیلی زود به گذشته بپیوندند.

بسیاری از فناوری های مورد احتیاج گوشی های هوشمند ۲٫۰ قبلاً اختراع شده اند. برای مثال فناوری ۵G به این معنی است که شما دیگر به حافظه های موجود احتیاج ندارید چرا که عکس، موسیقی و فیلم ها می توانند در فناوری ابری ذخیره شوند. نمایشگر های مجازی، جایگزین نمایشگر های فیزیکی می شوند و فناوری تشخیص گفتار یا کنترل فکر، احتیاج به صفحه های لمسی و … را از بین می برد.

تراشه یا گوشی؟!

گوشی های هوشمند آینده می توانند از اتکا به مؤلفه های فیزیکی که به نوبه خود به خطوط مونتاژ در کارخانه ها احتیاج دارد، رهایی یابند. ما می توانیم یک تلفن را روی یک تراشه، که جز اصلی سیلیکون در تلفن های همراه امروزی است، ببینیم. یک تلفن تراشه ای به اندازه ای کوچک خواهد بود که به بدن وصل شود (به نام مثال همچون جواهرات) یا اگر جرات کنید می توان آن را در زیر پوست شما تعبیه کرد. این دستگاه ها احتیاجی به ساخته شدن در کارخانه های بزرگ ندارد و بالطبع احتیاجی هم به ارتش کارگران در خطوط بی تعداد مونتاژ نیست.

این تراشه ها را می توان به سادگی در کارگاه های کوچکی که در تایوان، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و همچنین اروپا و آمریکا فعالیت دارند، ساخت. سازندگان چینی تراشه ها، اگر چه می توانند SoC های پیچیده ای هم تولید کنند، اما در حال حاضر از این فناوری عقب مانده اند. این که آیا اپل، سامسونگ یا هوآوی، می توانند در این عرصه هم در صدر باقی بمانند، هنوز مشخص نیست، اما تاریخ فناوری نشان داده است که معمولا برندگان این عرصه، بدون سابقه بوده اند.

دو دهه پیش آتش سوزی در یک کارخانه میکروچیپ در شهر آلبوکرک ایالات متحده زنجیره ای از وقایع را در پی داشت که منجر به سقوط یک غول تلفن همراه شد. صدمات ناشی از آب و آتش به میلیون ها میکروچیپ فرکانس رادیویی ساخته شده از طریق فیلیپس باعث ایجاد اختلال در زنجیره تامین اریکسون و نوکیا – تولیدکنندگان عمده تلفن های همراه در آن زمان- شد.

اریکسون پس از این بحران که خسارات های مالی بزرگی به همراه داشت، در نهایت از بازار تلفن های همراه خارج شد. نوکیا، اما راستا متفاوتی طی کرد و بلافاصله پس از این حادثه در پی منابع جایگزین رفت، اما در نهایت صنعت گوشی های خود را به مایکروسافت فروخت.

یک دهه قبل از این آتش سوزی، صنعت ایالات متحده در بحران بود و سازندگان تراشه در ژاپن، کره و تایوان توانستند از همتایان آمریکایی خود پیشی بگیرند. بیشتر صنایع مربوطه آمریکا رو به تعطیلی نهاد و رهبری فناوری آمریکا در این مورد رو به افول رفت. با این همه با ظهور نوع تازهی از سازندگان تراشه، صنعت ایالات متحده مجددا جایگاه خود را به دست آورد.

سازندگان تراشه های به اصطلاح fabless، مانند Nvidia و Qualcomm، هزینه های مربوط به تحقیق و توسعه خود را به طراحی محصولات تراشه اختصاص دهند، نه ساخت کارخانه های گران قیمت. تولید این تراشه هم به کارخانه های تولیدی آسیایی مانند تایوان واگذار شد. این مدل تازه کسب و کار باعث شد تا انقلاب های فنی بزرگی در پردازنده های گرافیکی و تلفن بی سیم فراهم شود.

وقایع اخیر همچون جنگ تجاری آمریکا و چین و شیوع خطرناک ویروس کرونا نشان داد که چگونه ممکن است زنجیره های سنتی تامین به راحتی دچار اختلال شود. اما شاید همین اختلال ها باعث شود که ما ده ها سال منتظر عرضه گوشی های نسل آینده نمانیم چرا که تولید کنندگان اکنون دریافته اند که گوشی های فعلی کماکان احتیاجمند سیستم های سنتی و فیزیکی زنجیره تامین هستند که ناکارآمدی آن ها به اثبات رسیده است. پس تنها راهکار سرعت بخشیدن به تولید گوشی های نسل آینده است که به دلیل تراشه ای بودن آن ها احتیاجی به کارخانه های تولیدی بزرگ و کارگران بی تعداد ندارند. به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور، شوک قلبی ناشی از گم کردن گوشی همراه، تبدیل به خاطره ای مبهم برای انسان ها شود.

منبع: فرارو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 18 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.