آتی کاوان پارس جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی با 14 ترفند و نکته ساده - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، جلوگیری از کپک زدن ترشی با به کار بستن ترفندها و رعایت نکاتی اصولی امکان پذیر است؛ نکاتی همچون خشک کردن کامل سبزیجات، استفاده از سرکه مرغوب و نگهداری صحیح.

خبرنگاران | سرویس آشپزی – کپک های اغلب به صورت کرکی و پنبه ای شکل بوده و سم خطرناک مایکوتوکسین فراوری می نمایند. سم مایکوتوکسین باعث نرم شدن مواد غذایی شده و طعم و رنگ آن ها را تغییر می دهد. این سم می تواند باعث بروز مسمومیت های خطرناک و حتی در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن، باعث سرطان گردد. یکی از مسائل اساسی در تهیه انواع شور و ترشی، کپک ها هستند. اگر شما نیز به دنبال راه چاره هایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی هستید در ادامه با ما همراه باشید تا نکات و ترفند های اصولی در این زمینه را با هم مرور کنیم.

راه های جلوگیری از کپک زدن ترشی ها

  • اولین قدم در جلوگیری از کپک زدن ترشی، استفاده از سبزیجات و مواد تازه و تمیز است؛ بنابراین همه مواد مورد استفاده در تهیه ترشی را تمیز بشویید. هنگام شستن گل کلم، لا به لای ساقه ها و گل های آن را دقیق آنالیز کنید تا از تمیز شدن آن مطمئن شوید.
  • رطوبت یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد و رشد کپک هاست؛ همه مواد مورد استفاده در تهیه ترشی را که شسته شده در سبد قرار دهید تا آب اضافه آن ها خارج گردد، سپس آن ها را بر روی دستمال نخی تمیز، در مکانی مناسب و به دور از گرد و غبار و دیگر آلودگی ها پهن کنید تا کاملا خشک شوند.
  • استفاده از سبزی خشک؛ در صورت استفاده از سبزیجات معطری مانند نعنا، ترخون و مرزه در تهیه ترشی، بهتر است از سبزی خشک بهره ببرید، اما در صورت استفاده از سبزی تازه، ابتدا آن را پاک کنید، تمیز بشویید و سپس اجازه دهید کاملا خشک گردد.
  • پس از ریختن مواد در ظرف ترشی به حدی سرکه روی آن بریزید که کامل روی مواد را بگیرد؛ چون سرکه جذب سبزیجات می گردد و سطح آن در ظرف پایین می آید، در دو هفته اول مرتب به ترشی سر بزنید و اگر روی آن خالی شده، دوباره سرکه بریزید تا مواد رویی خشک نمانند.
  • تهیه ترشی با سرکه خانگی بهتر است و از خواص بیشتری برخوردار است؛ اما در صورت استفاده از سرکه طبیعی، حتما قبل از مصرف آن را بجوشانید تا اگر آب در آن وجود دارد، تبخیر گردد و بدین وسیله بتوانید از کپک زدن ترشی جلوگیری کنید.
  • گلپر دارای خاصیت ضدعفونی نمایندگی است؛ افزودن مقداری گلپر به ترشی، می تواند در جلوگیری از کپک زدن ترشی موثر باشد.
  • نمک در ماندگاری و جلوگیری از کپک زدن ترشی نقش موثری دارد؛ بنابراین به ازای هر یک لیتر سرکه، یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید تا نمک در سرکه حل گردد، سپس مخلوط نمک و سرکه را به ترشی اضافه کنید.
  • درب ظرف حاوی ترشی را محکم ببندید؛ طوریکه هوا به داخل آن نفوذ نکند و کپک ها امکان رشد نداشته باشند. برای اینکه از عدم نفوذ هوا به داخل ظرف مطمئن شوید، یک تکه فویل یا نایلون تمیز روی درب ظرف حاوی ترشی قرار دهید و سپس درب ظرف را محکم ببندید.
  • برای تهیه ترشی بهتر است از ظروف شیشه ای تیره رنگ بهره ببرید،تا عطر و طعم ترشی با گذر زمان تغییر نکند.

ظروف شیشه ای مورد استفاده برای تهیه ترشی را تمیز بشویید و کاملا خشک کنید یا به یکی از روش های زیر، آن ها را استریل کنید:

۱٫ استریل کردن به روش جوشاندن: شیشه ها را با مایع ظرف شویی و اسکاچ بشویید و اجازه دهید تا آب آن ها گرفته گردد. سپس شیشه ها را درون ظرفی عظیم بچینید، ظرف را از آب پر کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. پس از ۱۵ دقیقه حرارت را خاموش نموده و اجازه دهید شیشه ها به مدت یک ساعت درون آب بمانند، سپس آن ها را از آب خارج نموده و روی حواله تمیزی بچینید تا کاملاً خشک شوند.

۲٫ استریل کردن در فر یا ماکروویو: ابتدا شیشه ها را شسته و آبکشی کنید، سپس آن ها را درون فر یا ماکروویو بچینید. فر یا ماکروویو را روی ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه تنظیم کنید. سپس فر را خاموش نموده و اجازه دهید شیشه ها سرد شوند.

۳٫ استریل در ماشین ظرف شویی: شیشه ها را درون ماشین ظرف شویی قرار داده و ظرف شویی را روی حالت استریل کردن، تنظیم کنید.

  • ظروف ترشی را در مکانی خشک، خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.
  • برای جلوگیری از کپک زدن ترشی سعی کنید دست ها، ظروف و پارچه های مورد استفاده برای تهیه آن خشک و تمیز باشند تا کمترین رطوبت و آلودگی وارد ترشی گردد.
  • هنگام استفاده از ترشی، برای کشیدن آن از ظرف اصلی از قاشق تمیز و خشک بهره ببرید.
  • به جامانده ترشی مورد استفاده در سر سفره را در صورتی به ظرف اصلی ترشی بازگردانید که مطمئن باشید هیچگونه آلودگی وارد آن نشده است.
  • یکی از مواردی که باعث کپک زدن ترشی می گردد، قرار دریافت سبزیجات و مواد ترشی در معرض هواست؛ بنابراین به منظور جلوگیری از کپک زدن ترشی مقدار کمی روغن زیتون یا روغن مایع روی ظرف ترشی بریزید تا روی مواد کاملا با روغن پوشیده گردد. حتی می توانید برای تاثیر بهتر، ادویه ترشی را تفت داده و با کمی روغن مخلوط کنید، سپس آن را روی ترشی بریزید.

سخن آخر

از آنجا که شما قدرت تشخیص بیماری زا بودن یا نبودن کپک ها را ندارد، باید هر نوع ماده غذایی کپک زده را کاملا دور بریزید. رطوبت بیش از حد، مهم ترین عامل گسترش و افزایش کپک است که حتی در محیط های خنکی مثل یخچال هم نمی توان از شر آن در امان ماند. البته همواره پیشگیری بهترین راه چاره بوده و بهتر است با به کار بستن ترفند های ارائه شده در این مطلب، از کپک زدن ترشی جلوگیری کنید.

در خاتمه منتظر دریافت تجربیات شما در این زمینه هستیم.

منبع: ستاره

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 441 views بار دسته بندی : آشپزی تاريخ : 6 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.