آتی کاوان پارس علائم سکته مغزی خفیف - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، سکته مغزی خفیف اغلب خبر از یک حمله مغزی را می دهد. علائم سکته مغزی خفیف معمولا قابل رؤیت نبوده و بسیاری افراد متوجه این علائم نمی شوند به این علت که برای مدت زمان طولانی به طول نمی انجامند. با این

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سکته مغزی خفیف اغلب خبر از یک حمله مغزی را می دهد. علائم سکته مغزی خفیف معمولا قابل رؤیت نبوده و بسیاری افراد متوجه این علائم نمی شوند به این دلیل که برای مدت زمان طولانی به طول نمی انجامند. با این حال، اهمیت دارد که در خصوص آنها اطلاعاتی داشته باشید. این مقاله اطلاعاتی از علائم سکته مغزی خفیف را در اختیارتان قرار می دهد.

بدن انسان به گونه ای طراحی شده است، که هر قسمت از بدن به منظور برخورداری از عملکرد مناسب، احتیاج به جریان خون مستمر دارد. تأمین خون کافی و منظم بعلاوه عملکرد آرام سیستم بدن انسان را تضمین می سازد. با این حال، گاهی اوقات خونرسانی به دلیل وجود گرفتگی در عروق خونی، کاهش یافته و یا به طور کامل متوقف می شود. در چنین شرایطی، آن ناحیه بخصوص از بدن از کار افتاده و یا دچار فلج شدگی می شود. سکته و یا حمله مغزی یکی از پیغامدهای عرضه ناکافی خون به مغز است و سکته مغزی خفیف به نوعی پیغام آور یک سکته مغزی حقیقی است. اعتقاد بر این است که احتمال بروز سکته مغزی شدید در صورتی که فرد پیش از این سکته مغزی خفیف را تجربه نموده باشد، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد. یک سکته مغزی خفیف و یا حمله ایسکمی گذرا تنها نشانه ای از یک سکته مغزی بوده و معمولاً هیچگونه آسیب دائمی برجای نمی گذارد، با این وجود ضروری است که به منظور کنترل این شرایط پیش از آنکه خیلی دیر شود، از علائم سکته مغزی خفیف اطلاع داشته باشیم.

علل سکته مغزی خفیف

پیش از پرداختن به علائم سکته مغزی خفیف، اجازه دهید از دلیل پشت آن اطلاع یابیم. مهمترین دلیل سکته مغزی خفیف نرسیدن خون کافی به مغز است. علل مهم پشت عرضه ناکافی خون به مغز اختلالات خونی همانند لخته شدن خون و یا تجمع کلسترول و یا در بعضی موارد، تشکیل پلاک در خون، است که جریان خون را مختل می سازند. بعلاوه عارضه ای تحت اسم سکته هموراژیک وجود دارد که به دلیل شکستگی و خونریزی داخلی یک رگ خونی رخ می دهد. حدود ۸۰% سکته های مغزی به دلیل انسداد رگهای خونی رخ می دهند که تحت اسم سکته های مغزی ایسکمیک شناخته می شوند. سکته مغزی هموراژیک ۲۰% به جامانده را تشکیل می دهد.

اطلاعاتی از علائم سکته مغزی خفیف

علائم سکته مغزی خفیف به طور کلی به ناحیه ای از مغز بستگی دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است. چنانچه آن ناحیه از مغز تحت تأثیر قرار گیرد که عملنمودهای مهم بدن همانند گویایی، بینایی، حرکتی، و غیره را تحت کنترل قرار می دهد، آنگاه علائم می توانند کاملاً شاخص و مشهود باشند. با این حال، چنانچه ناحیه ای از مغز که عملنمودهای کمتر حساس و برجسته بدن همانند حس بویایی، چشایی و غیره را کنترل می کند، تحت تأثیر قرار گیرد، آنگاه علائم کمتر محسوس خواهند بود. با این وجود، بعضی از علائمی که به طور معمول از سکته مغزی خفیف مشاهده می شوند به توضیح ذیل می باشند:

فردی که دچار سکته مغزی خفیف شده است، ممکن است در طول این حادثه به درستی قادر به صحبت نباشد. گفتار فرد مبهم و نامشخص به نظر می آید.

فرد ممکن است در یکی از دستها، پاها و صورت و بازوی خود احساس ضعف نماید. این امر به این دلیل رخ می دهد که آن ناحیه از مغز که سمت ضعیف تر را کنترل می کند، به میزان کافی خون دریافت نمی کند. معمولاً بی حسی و ضعف تنها در یک طرف بدن ظاهر می شود.

گاهی اوقات، دوبینی، و یا از دست دادن موقت بینایی هم مشاهده می شود. دلیل احتمالی پشت این شرایط، کاهش خونرسانی به آن ناحیه از مغز است که عملنمودهای چشم را کنترل می کند.

سرگیجه دیگر اثر شایع سکته مغزی خفیف است.

سکته مغزی خفیف می تواند به از یاد بردن کامل انجامیده و فرد دچار خلاء ذهنی شود. گاهی اوقات ممکن است قادر به درک صحبتهای فرد دیگر نشود.

دیگر نشانه ای که بیشتر از همه مشاهده می شود، فلج شدن یک طرف بدن است. و به همین خاطر است که متخصصین توصیه نموده چنانچه مشکوک به سکته مغزی در فردی هستید، از او بخواهید لبخند بزند. چنانچه لبخند او متمایل به یک سمت باشد، آنگاه قطعاً نشانه آن است که فرد دچار سکته مغزی شده است.

درمان سکته مغزی خفیف

چنانچه لخته شدن خون دلیل نرسیدن خون کافی بوده باشد، آنگاه لخته ها می توانند با بعضی داروهای از بین برنده لخته مانند داروهای فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (tPAs) ، برداشته شوند. بهبودی از سکته مغزی خفیف بعلاوه به وسیله عملهای جراحی همانند جراحی اندآرترکتومی کاروتید (Carotid Endarterectomy) که اسیدهای چرب مسبب تشکیل لخته خون را از بین می برند، امکان پذیر است.

اگرچه سکته مغزی خفیف به هیچ ناحیه ای از بدن آسیب نمی زند، اما ضروری است که به سرعت درمان شود. به این دلیل که سکته مغزی خفیف فراتر از آن فرد را به سوی سکته مغزی شدید راهنمایی نموده که قطعاً منجر به آسیب دائمی به مغز و بدن شده و در بعضی موارد حتی به مرگ می انجامد. بنابراین سکته مغزی خفیف را به اسم زنگ خطر و شانسی در نظر بگیرید که در صورت درمان به موقع می توانید از بروز هرگونه سکته مغزی کامل در آینده جلوگیری کنید. اما به خاطر داشته باشید که جهت تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. مراقب خود بوده و فردایی توأم با سلامتی در پیش داشته باشید.

منبع: راسخون

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 171 views بار دسته بندی : سلامتی و پزشکی تاريخ : 25 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.