آتی کاوان پارس مراقب از چشم در خانه تکانی نوروز - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، در روزهای منتحی به سال نو معمولا ایرانی ها به گردگیری و تمیز کردن خانه بیشتر اهمیت میدهند و به اصطلاح خانه تکانی میکنند، در این بین وجود گر و غبار میتواند برا چشمان ما مضر باشد در ادامه از زبان دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده در مورد مراقبت از چشم ها در این ایام خواهیم خواند.

چگونه از چشم‌ها حین گردگیری مراقبت کنیم؟ هنگام تمیز کردن سطوح کابینت بعضی افراد گردوغبار اضافی رافوت می‌کنند.

ممکن است این گردوغبارآلودگی داشته باشد و داخل چشم شود؛ بنابراین توصیه می‌کنم ازدستمال استفاده و خیلی آرام گردوغبار را پاک کنید یا موقع فوت کردن یا تکان دادن پرده و غیره، چشم‌های خود را ببندید. اگر جسم خارجی وارد چشم شد، قرنیه سفت نیست و آن جسم ممکن است داخل قرنیه فروبرود. در این موارد بهترین کار شست و شوی چشم با آب سالم و تمیز است.

یک کاسه بزرگ را از آب پرکنید و چشم‌ها را داخل آن بشویید و پلک بزنید. اگر جسم خارج نشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر اسید به چشم‌تان پاشید برای شست و شو مایع خاصی لازم نیست. آب کافی است.

اگر قصد خارج کردن جسم خارجی از چشم مثلا باکمک پنبه و غیره داشته باشید، خراش چشم ایجاد می‌شود. از ماساژ دادن یا مالیدن چشم پرهیز کنید که ضایعه را بیشتر می‌کند و دیرتر خوب می‌شود. فقط شست‌وشوی معمولی با آب و باز و بسته کردن پلک چشم را انجام دهید.

در صورت آلودگی با مواد شوینده زیر پلک بالا و زیر پلک پایین را هم بشویید که در این مکان‌ها مواد قرار می‌گیرد. مواد قلیایی نفوذپذیری بیشتری به بافت دارند و بافت را سوراخ می‌کند. حتما در صورت آلودگی شیمیایی باید پلک چشم شسته شود. حتما باید چند لیترآب مصر ف کنیم. بعد ازشست و شو اگر مشکل درد چشم، تورم و قرمزی ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنید. پرشک، پلک چشم را بر می‌گرداند و زیر پلک را با سرم شست‌وشو می‌دهد.

برای شست‌وشوی چشم از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

غیر از آب، شامپوی چای داریم که از عصاره چای تهیه می‌شود. با شامپوی چای ازابرو تا گونه را می‌شوییم. لابه‌لای مژه‌ها باید شسته شود.

از چای برای شست‌وشوی چشم درچه شرایطی می‌توان استفاده کرد؟

قوری چای باید تمیز باشد و داخل آن شسته شده باشد. اگر قوری تمیز نباشد، ممکن است عامل عفونت شود.بعد چای را دریک ظرف بزرگ می‌ریزیم و چشم را با آن شست‌وشو می‌دهیم. بعد از شست‌وشو با چای، چشم را با آب ولرم شست‌وشو دهید.

گاه آلودگی چشم راداریم، اما نمی‌دانیم از چیست؟

این حالت بیشترین موردش زمانی است که بیرون منزل هستیم و باد می‌وزد. مثلا در خیابان باد می‌وزد و بعد از یک روز دچار ورم و قرمزی چشم می‌شویم. اگر فقط گردوغبار باشد، با شست‌وشوی معمولی خوب می‌شود، اما اگر عامل عفونی باشد، علائم بیماری و ترشح مژه‌ها با این درمان‌ها بهبود نمی‌یابد. باید به پزشک مراجعه کنید. استفاده از اشک مصنوعی ممکن است موثر باشد که البته بهتر است خودسرانه مصر ف نشود. استفاده از آنتی‌بیوتیک هم شاید مضر نباشد و بتوان ازآن استفاده کرد. اما استفاده از قطره چشمی کورتون به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.کورتون دوعارضه دارد. یکی این‌که در کوتاه‌مدت باعث تشدید عفونت می‌شود و دوم در استفاده درازمدت آن احتمال مبتلا شدن به آب سیاه و آب مروارید وجود دارد.

کسی که مدتی است لیزیک انجام داده و حدود ده سال ازآن گذشته، چرا هنگام مواجهه با گردوغبار دچار حساسیت چشمی می‌شود؟

چند ماه بعد ازعمل لیزیک، چشم به وضعیت عادی بازمی‌گردد. در بیش از ۹۹درصد موارد، چشم مشکل ندارد. زخم بعد از عمل لیزیک طی سه تا شش ماه برطرف می‌شود. اگر هم خشکی چشم بعد از عمل لیزیک ایجاد شد فرد باید معاینه شود، چرا که یک درصد احتمال خشکی چشم وجود دارد.

علت ترشح چرک از گوشه چشم و تاری دید در فرد مبتلا به دیابت چیست؟ داخل چشم چرا قرمز است؟

ترشح زمانی به تاری دید منجرمی شود که غلیظ وسفت باشد. به قند خون ارتباطی ندارد. این حالت آلودگی پلک (بلفاریت) است. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید و مداوا شوید. بیماری قند برشبکیه و گاهی هم عدسی تاثیر می‌گذارد.

منبع: jamejamonline.ir

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 133 views بار دسته بندی : سلامتی و پزشکی تاريخ : 4 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.