آتی کاوان پارس چند نکته مهم درباره قبوض برق تابستان 1400 - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، با توجه به آمار شرکت توانیر تعداد کل قبوض صادر شده برای مشترکان خانگی حدود ۲۲ میلیون بوده که با رعایت الگوی مصرف به وسیله بعضی مشترکان، بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک از آبان سال گذشته تا به امروز مشمول تخفیف صد در صدی شده اند.

به گزارش خبرنگاران، حدود ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی معین شده (در منطقه ها معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته اند. برای این گروه از مشترکان فقط ۷ درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است، چون از یارانه کامل انرژی برخوردار شده اند.

حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی معین شده تا دو برابر الگو (بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات) مصرف داشته اند که این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به علت مصرف بالاتر از الگو شده اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است.

اما با آنالیز قبض های صادر شده سال جاری در شرکت توانیر تعیین شده که رقم های بالای قبض برق در کمتر از ۳ درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می گردد که در اصطلاح به آنها مشترکان بدمصرف گفته می گردد. تعرفه برق این گروه بدون یارانه انرژی و با تعرفه خرید تضمینی تجدیدپذیرها محاسبه می گردد و به همین علت رقم های چشمگیری است. مشترکان بد مصرف که معادل ۸۵۰ هزار مشترک هستند بیش از دو برابر الگوی معین شده مصرف داشته اند و طبق مصوبه مجلس یارانه انرژی آنها حذف می گردد.

بر اساس اطلاعاتی که وزارت نیرو در اختیار خبرنگاران قرار داده است، ایران به علت ارائه یارانه به سوخت نیروگاه ها و بعلاوه تعرفه فروش برق به مردم مقرون به صرفه ترین تعرفه برق در جهان را دارد، اما طبق قانون هدفمندی یارانه مصوب مجلس، این یارانه باید به مصرف کنندگان کم مصرف تعلق بگیرد و مشترکی که به هر علتی (از جمله استفاده از دستگاه های سرمایشی متعدد) بخواهد بالاتر از الگو، برق مصرف کند، باید قیمت تمام شده آن را بپردازد.

بهای برق مشترکان پرمصرف بر اساس قانون بودجه به صورت غیر یارانه ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی معین می گردد و بنابراین فقط برای اندازه مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه ای برق محاسبه می گردد.

این گروه از مشترکان با اعمال روش های مدیریت مصرف به سهولت می توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند بلکه از کاهش قابل ملاحظه ای در صورتحساب برق خود بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : کسب و کار تاريخ : 20 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.