آتی کاوان پارس با تاریخچه کشور تایلند آشنا شوید - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، کشور تایلند تاریخ پرفراز و نشیبی داشته و پر از جاذبه تاریخی است که در طول عمر خود مشاهده نکرده‌اید. بنابراین به علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم یکبار هم که شده به کشور تایلند سفر کنند.

تاریخ  تایلند به دوران نوسنگی بازگشته و سلسله‌های مختلفی در آن حکوت کرده‌اند. تایلند با اتحاد میان سه امپراطوری Lan Na Sukhothai و Phayao در قرن ۱۳ تاسیس گردید. امپراطوری Ayutthaya در قرن ۱۴ تاسیس شد و در سال ۱۵۶۹ توسط برمه نابود گردید و دوباره در سال ۱۷۶۰ ظهور کرد و در سال ۱۷۶۷ از بین رفت.

سلسله Chakri در سال ۱۷۸۲ تاسیس گردید، زمانی که Phraya Chakri به عنوان شاه رامای اول بر تخت پادشاهی نشست. این امپراطوری پایتخت کشور را به بانکوک منتقل کرد.

پادشاه فعلی BhumibolAdulyadej رامای نهم، طولانی ترین پادشاه حکومت تایلند بوده و در سال ۱۹۴۶ به حکومت رسید. پادشاه Mongkut، رامای چهارم در قرن ۱۹ روابط تجاری و سیاسی را با اروپا توسعه داد. او اصلاحات آموزشی هم انجام داد و یک سیستم آموزشی اروپایی توسعه داد. پسر او شاه Chulalongkorn، رامای پنجم روابط جهانی را با کشور گسترش داد. او خاندان سلطنتی را تحت عنوان راما متحد نمود و اولین پادشاه این سلسه را رامای اول نامید.

در دوره سلطنت پادشاه Prajadhipok تایلند از یک حکومت سلطنتی مطلق به یک سلطنت مشروطه مبدل گردید و بعد از یک کودتای موفق در سال ۱۹۳۲ محقق شد. در سال ۱۹۳۹نام کشور به طور رسمی از سیام به تایلند به معنای سرزمین آزاد تغییر نام پیدا کرد. معنای این نام باعث غرور و افتخار مردم تایلند بود چرا که تایلند تنها کشور جنوب شرقی آسیا بود که هیچ گاه مستعمره هیچ کشوری نبوده.

در جنگ جهانی دوم نیروی نظامی تایلند با ژاپن متحد گردید و در ساخت خط راه آهن Burma-Siam مشارکت نمود. حکومت تایلند در طول جنگ ویتنام به نیروهای ایالات متحده اجازه داد تا از خاک تایلند استفاده نمایند.

بعد از اعتراض ها و تظاهرات دموکراسی کم کم در تایلند شروع شد تا بعد از یک ربع قرن حکومت نیروهای نظامی در تایلند در سال ۱۹۷۳ بعد از شورش‌های دانشجویی در بانکوک یک دولت غیر نظامی روی کار آمد. اما بعد از سه سال دوباره نظامیان قدرت را به دست گرفتند.

در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ یک سونامی در تایلند باعث تخریب بخش بزرگی از زیر ساخت های توریستی تایلند شد. سواحل غربی و مناطق توریستی اطراف پوکت بیشترین آسیب را متوجه شدند. هتل‌های زیادی خراب شدن و صنعت توریسم کشور تایلند به خطر افتاد.

YingluckShinawatra اولین نخست وزیر زن کشور تایلند بود که بعد از انتخابات ۲۰۱۱ به قدرت رسید. او رهبر حزب پوپولیست Pheu بود که در سال ۲۰۰۸ جایگزین حزب مردمی شد.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 116 views بار دسته بندی : مقالات گردشگری تاريخ : 4 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.