آتی کاوان پارس با کاخ ورسای در شهر پاریس آشنا شوید - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، کاخ ورسای (Palace of Versailles)، بزرگترین کاخ‌ سلطنتی جهان در شهر پاریس کشور فرانسه قرار دارد. معاهده ورسایی که به جنگ جهانی اول پایان داده، در این کاخ عقد شده‌ است.

براساس مدارکی تا به حال به دست آمده، قدمت آثاری که در دهکده ورسای هستند به حدود سال ۱۰۳۸ میلادی بازمی‌گردد. این کاخ جایگاه رسمی و سلطنتی نداشته‌ و بعدها این دهکده کاربری شکارگاهی داشته، تا این که لویی سیزدهم دستور ساخت این بنا را در این شکارگاه در سال ۱۶۲۴ داد. طراح کاخ ورسای، فیلیبرت لروی بوده که مصالح مورد استفاده برای ساخت این کاخ، سنگ و آجر هستند. با تور دور اروپا به شما توصیه می‌کنیم به کشور فرانسه و شهر پاریس سفر کنید.

از زمان سلطنت لویی سیزدهم تا چهاردهم کاخ رسمی و سلطنتی کشور فرانسه کاخ لوور به حساب می‌آمد، لویی چهاردهم تصمیم گرفت، کاخ شکوهمندی برای خود بسازد که در جهان نمونه‌ای از جلال و شکوه باشد، بنابراین دستور داد، دهکده زیبای ورسای به عنوان مکان ساخت این کاخ انتخاب شود. بعدها به این کاخ نام ورسای را دادند. شروع آغاز به کار ساخت این کاخ، به سال ۱۶۶۹ بازمی‌گردد. طراحی این کاخ به وسیله معماران چیره‌دستی به نام‌های لویی لووا، طراح فضای سبز آندره لونوتر و شارل لُبران نقاش و آذینگر زبردست انجام گرفت.

در دوره پادشاهان بعدی نیز عمارت‌هایی به این مجموعه افزوده شدند. کاخ ورسای در تاریخ ۶ مه ۱۶۸۲ آغاز به کار کرد و کاربری آن برای لویی چهاردهم با دوری از شلوغی شهر و یکجا جمع بودن دستگاه‌های دولتی و دربار بود. سفر با کشتی کروز یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌حل برای سفر به کشورهای اروپا مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا است.

لویی چهاردهم درباریان را مجبور نمود که در ورسای زندگی کنند و به هر کدام خانه‌ای در نظر گرفت تا از افزایش حضور، قدرت و املاکشان در دیگر مکان‌ها بپرهیزند. با این کار لویی قدرت کنترل زیادی بر تمام درباریان داشت.

لویی لووا به منظور اقامت پادشاه و ملکه، آپارتمانی را طراحی نمود و نام آن را شتو نف نامید. علاوه بر این دو آپارتمان قسمت‌های خصوصی و خوابگاه‌های دیگری هم در این کاخ برای شاه و ملکه فراهم گردید.

برای طراحی این بخش از اصول معماری ایتالیایی رایج در قرن ۱۶ و ۱۷ استفاده نمود. او نقشه‌ای با هفت تالار رسم کرده بود. این ۷ سالن را از منظومه خورشیدی و ایزدهای رومی الهام گرفته بود. همه تالارها در سالن مرکزی به نام تالار آپولون که خوابگاه لویی چهاردهم بود قرار گرفتند. این نوع طراحی لویی لووا، طراحی خورشیدمرکزی نام دارد. این تالارها هر کدام برای خود نام داشتند که این نام‌ها تالار دیان، تالار مارس، تالار مرکوری، تالار آپولون، تالار ژوپیتر، تالار ساترن و تالار ونوس بودند.

این تالارها را شارل لبران، به سبک ایتالیایی تزئین نمود که برای طراحی سقف این تالارها از نقاشی‌های زیبا استفاده کرد. به نظر آندره فلبین طرح‌هایی انتخاب گردید که به اعمال قهرمانانه لویی چهاردهم هماهنگ باشد. در این نقاشی‌ها از شخصیت‌هایی مانند آگوست، اسکندر و کوروش هم استفاده شده بود. هزینه سفر با کشتی کروز پر از جاذبه بوده و گردشگران بسیاری را به شهر پاریس با خود می‌آورد.

در تالار آپولون طرحی از آگوست را استفاده کرده بود که در آن در حال ساخت دروازه مزنوس بود. این نقاشی اشاره به ساخت دروازه لاروش به دستور لویی چهاردهم دارد. در تالار مرکور نیز تصویری از اسکندر در حال ساخت کتابخانه عظیم اسکندریه نقاشی شده بود که اشاره به ساخت کتابخانه سلطنتی توسط لویی چهاردهم دارد. تالارها به وسیله مبلمان نقره مزین شده بودند، اما این مبلمان طی جنگ آگزبورگ در سال ۱۶۸۹ به دستور لویی چهاردهم برای تامین بخشی از هزینه جنگ ذوب و به سکه تبدیل گردید. 

طراحی صورت گرفته توسط لویی لووا تغییر کرد، به این صورت که یک طبقه‌ و یک تراس که آپارتمان‌های شاه و ملکه را به هم متصل می‌کرد، اضافه شد. با این تغییرات سالن‌های ژوپیتر، ساترن و ونوس تغییر شکل پیدا کردند. تالارهای ونوس، ساترن و ژوپیتر به سالن آیینه‌ها تبدیل شد. سالنی نیز در قسمت پشت تراس طراحی شد که آن را ونوس نام دادند. تالار ونوس به عنوان سالن غذاخوری میهمانان شاه استفاده می‌شد. تالار دیان به عنوان سالن بیلیارد، تالار مارس به عنوان محل رقص و برقراری مجالس بال، تالار مرکور به عنوان سالن ورق بازی و تالار آپولون به عنوان سالن موسیقی و کنسرت استفاده شد. کشتی کروز ایران بهترین گزینه برای سفر به شهر پاریس است.

اقامتگاه ملکه در طول تاریخ محل زندگی سه ملکه فرانسه بود که آنها ماری ترز همسر لویی چهاردهم، ماری لسزِسزیسکا همسر لویی پانزدهم و ماری آنتوانت همسر لویی شانزدهم بودند. پس از طراحی این آپارتمان توسط لویی لووا این آپارتمان شامل هفت سالن بود که متقارن با آپارتمان شاه بودند: شاپل که متقارن باسالن دیان در آپارتمان شاه بود، تالار گارد متقارن با تالار مارس در اقامتگاه شاه، آنتی‌شامبر متقارن با تالار مرکور در اقامتگاه شاه، شامبر متقارن با تالار آپولون در اقامتگاه شاه، گراند کابینت متقارن با تالار ژوپیتر در اقامتگاه شاه، اوراتوری متقارن با تالار ساترن در اقامتگاه شاه، پتیت کابینت متقارن با تالار ونوس.

در اقامتگاه شاه، خوابگاه ملکه که طراحی سقف تالارهای وی از اعمال قهرمانانه لویی چهاردهم الهام گرفته شده بود و از شخصیت‌های تاریخی استفاده شده بود در آپارتمان ملکه نیز از این قبیل تصاویر متناسب با دکوراسیون اتاق استفاده شد. بعدها برای ساخت تالار آینه بخشی از آپارتمان ملکه تغییر پیدا کرد. با این تغییرات تالارها به شکل تالار گارد دولارن، آنتی‌شامبر، گراند کابینت، شامبر دولارن درآمدند. این تالارها تقریبا تا زمان ماری آنتوانت همین شکل بودند تا اینکه با دستور او تغییر شکل پیدا کرد و این سالن‌ها به شکلی که حال درآمدند: تالار گارد دولارن بدون تغییر باقی مانده است، تالار آنتی‌شامبر به آنتی شامبر دو گرند کوورت تبدیل گردید و گراند کابینت به تالار دنوبل تبدیل گردید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : مقالات گردشگری تاريخ : 4 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.