آتی کاوان پارس تجربه رشد زبانی بچه ها در شش سالگی - آتی کاوان پارس

به گزارش مجله آتی کاوان پارس، بچه ها در شش سالگی صدها کلمه می دانند، در حالی که هرروز به گستره لغات خود می افزاید. آنها می توانند درباره اتفاقات مربوط به خودشان نیز قصه گویی نمایند.

بچه ها شش ساله مفهوم چپ و راست را درک می نمایند. آنها می توانند جهت های مختلف را بیان نمایند، مثلا می توانند در یک جمله آدرس وسایل خود را بدهند. علاوه براین می توانند اشیا مختلف را توصیف نمایند. مثلا درباره رنگ، مقدار و جنس یک توپ صحبت نمایند و از آنها می توانند تفاوت ها و شباهت های اشیا مختلف را نام ببرند. بعلاوه فصل های سال و ساعات مختلف روز را می شناسند. آنها می توانند درباره دنیای واقعی و تخیلی، به طور جداگانه صحبت نمایند.

به گزارش تا شش، بچه ها در شش سالگی قادرند درباره تصمیم گیری های خود شرح دهند، قضاوت نمایند و راه چاره های خود را به شما ارائه دهند. آنها می توانند خیلی کوتاه گزارش دهند که با دوستان خود چه بازی های نموده اند، کجا رفته اند و چه اتفاقاتی افتاده است. اگر فیلم یا کتابی را دیده باشند، می توانند با جزییات برای شما توصیف نمایند و یا شما را ترغیب نمایند که آن را ببینید.

بچه ها در این دوران به مهارت های بالای زبانی مجهز شده اند. یعنی می توانند با شما شوخی نمایند، از کلمات کنایه آمیز استفاده نمایند و یا درباره برخی مسائل با شما بحث نمایند. آنها قادرند راه چاره های پیچیده و مختلف را به کار گیرند.

برخی بچه ها می توانند خواندن و نوشتن را از شش سالگی آغاز نمایند. شش سالگی آغاز دوران جدیدی ست که بچه ها می توانند با نوشتن و خواندن آشنا شوند و رشد زبانی را در مرحله جدیدتری تجربه نمایند. آنها می توانند در جملات خود از افعال گذشته استفاده نمایند. وقتی برای شما قصه ای تعریف می نمایند، جزییات را بیان می نمایند و برای شما مثال های مختلفی می زنند. در حقیقت بچه ها در شش سالگی با مهارت زیادی داستان سرایی می نمایند و شما را با خود همراه می نمایند.

بچه ها در شش سالگی صدها کلمه می دانند، در حالی که هرروز به گستره لغات خود می افزاید. آنها می توانند درباره اتفاقات مربوط به خودشان نیز قصه گویی نمایند. مثلا درباره تعطیلات تابستان یا سفری به روستا. کودک شش ساله می تواند کلمات را تفکیک کند. یعنی حروف تشکیل دهنده را جدا کند و بگوید یک کلمه از چه حروفی تشکیل شده است. آنها می دانند که برخی حروف نقطه دارند و برخی بدون نقطه هستند.

برخی بچه ها، خواندن و نوشتن را از این سنین می آموزند و دوست دارند داستان های کوتاه و بچه هاه بخوانند و یا برای دیگران تعریف نمایند. آنها می توانند داستان های مختلف را آنالیز و شخصیت های مختلف قصه را قضاوت نمایند. آنها برخی از شخصیت های قصه را دوست دارند و برخی شخصیت ها را اصلا دوست ندارند. بچه ها شش ساله می توانند درباره این افراد نقاشی نمایند و بین آنها و شخصیت های واقعی تمایز قائل شوند. آنها تشخیص می دهند برخی از شخصیت ها واقعی هستند و برخی دیگر وجود ندارند. اگرچه از این مساله خبر دارند اما ممکن است گاهی از آنها بترسند.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.verywellfamily.com/6-year-old-developmental-milestones-620703

Stages of Language Development Checklist

منبع: عصر ایران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : فرهنگ و هنر تاريخ : 18 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها