آتی کاوان پارس معرفی آبشارهای لرستان؛ از زیباترین آبشارهای ایران - آتی کاوان پارس

آبشارهای لرستان در جهت رودخانه های خروشان و در محیط جنگلی و چشم نواز جای گرفته اند. آبشار بیشه، نوژیان، شوی، سفید آب، سرکانه یا گریت، چکان، وارک و افرینه از معروف ترین و زیباترین آبشارهای لرستان است.

در این مقاله قصد داریم به استان زیبای لرستان سفر کنیم و به معرفی آبشارهای لرستان در شهرهای مختلف آن بپردازیم.

آبشارهای لرستان را بیشتر بشناسید:

  • خرم آباد
  • الیگودرز
  • دورود
  • پلدختر
  • دلفان
  • سلسله
  • سایر آبشارهای لرستان

خرم آباد

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران است

آبشار نوژیان یکی از آبشارهای لرستان است که در منطقه جنگلی نوژیان واقع است. این آبشار با ارتفاع ۹۵ متر از مرتفع ترین آبشارهای ایران به شمار می رود. نوژیان از آثار طبیعی و ملی کشور محسوب می گردد که در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.

عرض تاج آبشار نوژیان به پنج متر می رسد و آب آن از چشمه های بالادست تأمین می گردد. در سمت راست نوژیان رودخانه کوچکی جریان دارد. آبشار نوژیان به آبشارهای وارک و هفت چشمه گریت نزدیک است که بعد از دیدن نوژیان می توانید به دیدن آن ها بروید.

  • آدرس: ۳۸ کیلو متری جنوب شرقی خرم آباد

آبشار سرکانه

آبشار سرکانه یا گریت که در گویش محلی به آن تاف به معنی هفت چشمه گفته می گردد، یکی از آثار ملی-طبیعی استان لرستان به شمار می رود. ارتفاع این آبشار پلکانی و زیبا ۱۵ متر و عرض تاج آن ۱۷ متر است.

آبشار سرکانه بر اثر عبور رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری های منطقه شکل گرفته است. این رودخانه در ادامه جهت خود به سمت رودخانه سزار می رود.

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری خرم آباد، ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن سپید دشت

آبشار وارک

آبشار دوقلوی وارک در نزدیکی آبشار نوژیان و در کنار روستای دارخاتون و در نزدیکی آبشار نوژیان قرارگرفته قرار گرفته است. این آبشار زیبا و دلربا با سرازیر شدن از صخره ها و سنگ ها، صحنه تماشایی و خیره کننده ای را به وجود می آورد. سرچشمه وارک یک صخره سنگی است که پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فروریخته و آبشار دوم را به وجود آورده است.

ارتفاع آبشار وارک ۵۷ متر و عرض آن حدود ۵۰ متر است. در فصل کم آبی ارتفاع قسمت اول آبشار نوژیان هفت متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵٫۵ متر با عرض ۵٫۵۶ است.

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد، غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی

آبشار گلهو

آبشار گُلهو یا آبشار کاکارضا یکی دیگر از آبشارهای لرستان است که در دامنه کوه های الشتر و در میان دره ای پوشیده از درختان بلوط قرار گرفته است. نام این آبشار به معنای مکان گل های خوب است و از دو واژه گل و هو تشکیل شده که هو در زبان پهلوی به معنای نیکو است.

آبشار گلهو حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و در اطراف آن وجود درختان از درختان سرو و بلوط خودنمایی می نماید. در طول جهت آبشار نیز سیاه چادرها و رمه های عظیم عشایر منطقه به چشم می خورد.

  • آدرس: ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد، روستای کاکا رضا

آبشار مخمل کوه

آبشار مخمل کوه در دره مخملی و سرسبز مخمل کوه و در تنگه شبیخون قرار گرفته است. این منطقه یکی از مناطق بکر و زیبای خرم آباد به شمار می رود و به دلیل داشتن سنگ های مخملی رنگ به این نام شناخته می گردد.

  • آدرس: خرم آباد، میدان ۲۲ بهمن، خاتمهی خیابان ولیعصر

آبشار نای انگیز

در میان رشته کوه های سر به فلک کشیده منطقه هشتاد پهلو لرستان آبشار نای انگیز جای گرفته است. آب این آبشار از چشمه سارهای موجود در ارتفاعات کوه های مجاور سرچشمه می گیرد و به درون حوضچه ها می ریزد. با کوهنوردی می توانید به سرچشمه اصلی آبشار نای انگیز برسید.

آب آبشار نای انگیز پس از طی کردن جهتی در سمت شرق به رودخانه سزار می ریزد، در طول این جهت آبشارهای دیگر نیز وجود دارد که به آبشارهای سرکانه معروف اند.

  • آدرس: جنوب شرقی خرم آباد، منطقه هشتاد په

آبشار پیرجد

در نزدیکی روستای پیرجد، منطقه ای صخره ای به همراه هفت حوضچه طبیعی در جهت رودخانه وجود دارد که به هفت حوض معروف است. این حوضچه ها که به آن ها دولین نیز گفته می گردد در اثر فرسایش آبی ایجاد شده اند. آب رودخانه از حوضچه ها عبور می نماید و در نهایت به حوضچه آخر می ریزد. بعد از هفت حوض اصلی که در امتداد هم قرار گرفته اند، تک حوض های عظیم قرار دارند.

  • آدرس: خرم آباد

آبشار دره گرم

آبشار دره گرم یکی دیگر از آبشارهای لرستان و از آثار ملی-طبیعی کشور به شمار می رود. این آبشار از جمله آبشارهای درون شهری ایران است که در طبیعت زیبای مخمل کوه و در منطقه مسکونی قرار گرفته است. آبشار دره گرم بعد از سرازیر شدن به صورت یک رودخانه امتداد دارد و منطقه دره گرم و شهرک پارسیلون در شمال شهر خرم آباد را از یکدیگر جدا می نماید.

  • آدرس: خرم آباد، محله دره گرم

آبشار هنی کلا

آبشار هنی کلا یا آبشار دوم نوژیان است که در منطقه خوش آب وهوای نوژیان خرم آباد قرار گرفته است. این آبشار تا سال های اخیر خشک بوده است و اکنون جاری و سرازیر است. وجود کوه ها و صخره ها در اطراف این آبشار برای علاقه مندان به کوهنوردی و صخره نوردی مناسب است.

  • آدرس: خرم آباد، منطقه نوژیان

آبشار تنگ پیازه

تنگ پیازه منطقه ای سرسبز و تماشایی است که در جهت جاده الشتر و بریدگی زرین چغا، به سمت روستای بسطام قرار گرفته است. این مکان را می توانید بعد از تنگ حسن و نرسیده به روستای چم تکله ببنید. در تنگ پیازه آبشار و حوضچه های پلکانی وجود دارد. برای رسیدن به این آبشار باید حدود ۶ کیلومتر در دل طبیعت پیاده روی کنید.

  • آدرس: ۲۰ کیلومتری شهر خرم آباد، در جهت جاده سلسله، منطقه زرین چغا

آبشار طلایی

در دامنه های کوهی به شکل دلفین در جهت خرم آباد به الشتر چند آبشار زیبا وجود دارد که آبشار طلایی یکی از آن ها است. این آبشار این آبشار زیبا و کوچک از میان حفره غار مانندی در دل کوه به سمت حوضچه سرازیر می گردد. در دیواره های آبشار طلایی گیاه بسیار زیبای پرسیاوشان دیده می گردد.

  • آدرس: ابتدای جاده خرم آباد به الشتر

الیگودرز

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید عروس آبشارهای ایران شناخته می گردد

آبشار آب سفید یکی دیگر از آبشارهای لرستان است که عروس آبشارهای ایران شناخته می گردد. این آبشار در دامنه های غربی رشته کوه سرفراز اشترانکوه و کنار قالی کوه قرار گرفته است. سفیدآب از دل صخره بیرون می آید، به پایین سرازیر می گردد و به رود رودبار لرستان و پایان به دز می پیوندد.

ارتفاع آبشار آب سفید حدود ۶۵ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود هشت متر است. امتداد جهت رسیدن به این آبشار، زیارتگاه مومد حسن قرار گرفته است که در میان بختیاری نشین این منظقه قابل احترام است

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری الیگودرز، بخش بشارت ذلقی

آبشار برنجه

آبشار برنجه شول آباد یا تاف یکی دیگر از آبشارهای لرستان است. این آبشار مرتفع از سه طبقه تشکیل شده و ارتفاع آن به طور دقیق تعیین نیست؛ البته گفته می گردد که از قله کوه تا دامنه، ۷۹۶ متر است. اگر به طور تقریبی ارتفاع این آبشار ۸۰۰ متر باشد، لقب بلندترین آبشار آسیا به این آبشار زیبا تعلق می گیرد.

وجود گیاهان و درختانی گردو، انگور وحشی، گلابی کوهی، تمشک در طراف آبشار برنجه چهره ای زیبا به آن هدیه نموده است. اگر اردیبهشت به دیدن آبشار تاف می روید پیشنهاد می کنیم از ارتفاعات کوه برنجه و تماشایی لاله های واژگون غافل نشوید. علاوه براین می توانید کوهنوردی در این منطقه خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنید.

  • آدرس: شهرستان الیگودرز، منطقه شول آباد، دو کیلومتری غرب روستای پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه

آبشار چکان

آبشار چکان در نزدیکی روستاهای حسین آباد و دهقادی و مشرف به دره چکان جای گرفته است. این آبشار از درون غاری بیرون می آید و با فوران هایی به طول ۱۰ متر به سمت پایین سرازیر می گردد. ارتفاع آبشار به ۳۰ متر و عرض تاج آن به چهار متر می رسد.

آبشار چکان بعد از آبیاری زمین های کشاورزی با چشمه داسار یکی می گردد و رودخانه چکان را به وجود می آورد و در خاتمه به رود زز می پیوندد. وجود پوشش گیاهی و درختانی چون گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط منظره زیبایی به چکان بخشیده است. در دو تا سه کیلومتری آبشار چکان امامزاده ابوعلی (ع) قرار گرفته است

  • آدرس: ۱۴۱ کیلومتری خرم آباد، جنوب غربی الیگودرز

دورود

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از معروف ترین آبشارهای لرستان است

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در منطقه ای چشم نواز و تماشایی جای گرفته است. این آبشار در نزدیکی جنگل های پهناور بلوط و روستای زیبای بیشه قرار گرفته است و عبور ریل قطار از میان این طبیعت بکر، منظره دل نواز و زیبایی را به وجود آورده است.

آبشار بیشه از چند آبشار کوچک تشکیل شده است که از میان کوه و درختان به سمت پایین سرریز می گردد و در به رودخانه دائمی و پر آب سزار می ریزد. ارتفاع بیشه تا نقطه برخورد به زمین ۴۸ متر و عرض تاج آن ۲۰ متر است. در کنار آبشار بیشه امکاناتی چون پلاژ، چادر، بازار چه محلی، تلفن، آب ، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی وجود دارد.

  • آدرس: ۶۴ کیلومتری خرم آباد، ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی دورود

آبشار شوی

آبشار شوی عظیم ترین آبشار خاورمیانه محسوب می گردد

آبشار شِوی یا تله زنگ که در زبان محلی طاف شوی نام دارد در مرز دو استان لرستان و خوزستان و در بین کوه های سر تنگ قرار گرفته است. این آبشار ۱۰۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر عرض دارد و از سه آبشار تشکیل شده است. شوی عظیم ترین آبشار خاورمیانه به شمار می رود و به نیاگارای ایران معروف است.

آب آبشار شوی از درون غار در دل کوه بیرون می آید و با سرازیر شدن به داخل حوضچه و عبور از میان درختان انجیر، بید، مو، افرا و بلوط به دریاچه سد دز می پیوندد. در نزدیکی های آبشار شوی دو آبشار دیگر نیز وجود دارد. آبشار دوم یا سنگ مار در فاصله ۱۵ دقیقه از آبشار شوی واقع است و آبشار سوم سرسره نام دارد.

  • آدرس: جنوب شهرستان دورود، ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن

آبشار از نادر

آبشار فصلی از نادر یا دره اسپر در منطقه کوهستانی و جنگلی در شرق تنگه ازنا قرار گرفته است. آبشار از نادر، پس از جاری شدن از ارتفاعات در جهت رودخانه به حرکت درمی آید. در اطراف این آبشار چشمه های فصلی و دائمی متعددی می جوشد که در کنار پوشش جنگلی و بلوط زیبایی دوچندانی به این منطقه می دهد.

  • آدرس: هفت کیلومتری جنوب غربی دورود

آبشار آب گرمه

آبشار آب گرمه که به نام های بیشه گرمه و چم چیت نیز شناخته می گردد در ۱۰ کیلومتری آبشار بیشه واقع شده است. جهت دسترسی به این آبشار خاکی و بسیار بکر و در این راه آبشارهای پلکانی کوچکی وجود دارد. ارتفاع این آبشار بیش از ۲۰ متر و عرض تاج آن ۱۰ متر است.

گل های نرگس، زنبق، نعنا و پونه از جمله گیاهانی با خاصیت درمانی هستند که در اطراف آبشار آب گرمه دیده می گردد. خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، گراز، اسب های وحشی و بز کوهی نیز از گونه های مختلف جانوری این منطقه به شمار می رود.

  • آدرس: ۲۳ کیلومتری درود

پلدختر

آبشار افرینه

آبشار افرینه، لقب آبشار عریض در میان آبشارهای لرستان از آن خود نموده است

در نزدیکی عظیمراه خرم آباد به اندیمشک و در حوالی روستای افرینه یکی از شگفت انگیزترین آبشارهای لرستان جای گرفته است. آبشار افرینه به صورت نیم دایره است و به دلیل آن که به سمت پایین سرازیر نمی گردد و از لاله به لای صخره ها عبور می نماید، لقب آبشار عریض را به خود گرفته است. آب این آبشار از رودهای افرینه و چشمک تأمین می گردد و سپس به رودخانه کشکان می پیوندد.

  • آدرس: ۳۸ کیلومتری خرم آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب غربی پلدختر، بخش معمولان

آبشار دره گرگ

آبشار دره گرگ در میان رشته کوه مهله و در تنگه ای باریک جای گرفته است. علت نام گذاری این آبشار فصلی به دره گرگ، وجود دسته های گرگ در گذشته بوده است. آبشار دره گرگ از ارتفاع حدود ۳۰ متری به داخل حوضچه ای به شعاع چهار متری می ریزد.

  • آدرس: پلدختر، چهار کیلومتری روستای چم مهر

آبشار چشمه گوش

آبشار چشمه گوش، چشمه گوشه یا آبشار واشیان از جمله آبشارهای فصلی و پلکانی لرستان است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. ارتفاع بلندترین آبشار واشیان به ۳۰ متر می رسد.

در اطراف آبشار چشمه گوش، انواع گیاهان خوراکی، دارویی، صنعتی، درختان میوه و انواع درختان صمغی دیده می گردد. درخت ون یا سقز، درختچه بادام، بوته کتیرا،گون و بلوط از گونه های این منطقه است.

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری شرق پلدختر

آبشار کول چپ

دره کول چپ یکی از جاذبه های طبیعی لرستان است که در نزدیکی رکه در خود آبشارهای تماشایی را جای داده است که آبشار زیبا و زلال کول چپ از جمله آن ها است. ارتفاع این آبشار ۹۲۳ متر از سطح دریا است. دسترسی به این آبشار حدود یک ساعت پیاده روی ضروری است.

  • آدرس: ۱۰۰ کیلومتری آزادراه جدید خرم آباد (پل زال) به سمت اندیمشک

دلفان

آبشار غسلگه

آبشار غسلگه که یکی از آبشارهای لرستان است که در گویش محلی به آن خسلگه یا حسن گار گفته می گردد. ارتفاع این آبشار هفت متر است و در میان منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. آب این آبشار از چشمه ای در کوه بزکن تأمین می گردد و به داخل حوضچه ای به مساحت تقریبی ۲۵ مترمربع می ریزد.

آبشار غسلگه در گذشته یک مکان مقدس برای فرقه اهل حق به شمار می رود است و بقعه یکی از رهبران این فرقه معروف به حسن گاویار در نزدیکی آن قرار گرفته است که زیارتگاه مردم منطقه محسوب می گردد.

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر نورآباد، دهستان میربگ

آبشار داله لان

مهراب کوه یکی از مناطق بکر و طبیعی شهرستان دلفان است که آبشاری زیبا به نام داله لان را در آغوش خود جای داده است. این آبشار بیش از ۵۰ متر ارتفاع دارد و از آنجایی که در اطراف آن آشیانه عقاب ها وجود دارد به این نام خوانده می گردد.

در زبان محلی نیز به این آبشار تاف داله لان گفته می گردد. تاف به معنی آبشار و دال نیز در زبان لکی به معنی عقاب و لان مخفف لانه به معنی خانه و آشیانه است.

  • آدرس: ۵۴ کیلومتری جنوب نورآباد، شهرستان دلفان

سلسله

آبشار کبوتر لو

آبشار کبوتر لو یا کبوتر لانه که در گویش محلی کموتر لو خوانده می گردد که در یکی از مناطق مهم طبیعتی لرستان و در جوار منطقه حفاظت شده اسبی کوه خرم آباد قرار گرفته است. این منطقه از زیستگاه های پلنگ ایرانی به شمار می رود.

  • آدرس: شهرستان سلسله، بخش بسطام

سایر آبشارهای لرستان

استان لرستان آبشارهای فراوانی دارد. آبشارهای تنگه شگفت انگیز شیرز، آبشارهای تیندر، لوچ، چونگ شنه، دره ماهی، مبارک آباد و ماهیچال در الیگودرز و آبشار روستای پیردوستی در شمال نورآباد نیز از دیگر آبشارهای لرستان به شمار می رود.

شعر آبشار

آبشار یخ می زند، با فریاد سنگ فروش، زیر رگ راه می رود، ستم چکش به سنگ، نفس تازه می نماید استخوان، تا گیسوان آبی آبشار دوباره شانه شوند، با نوازش آفتاب، تا جهت باز گردد، به رودخانه زندگی، نفس تازه کند، زمان زیر سنگ…

منبع: گردشبان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 175 views بار دسته بندی : مقالات گردشگری تاريخ : 15 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.