آتی کاوان پارس شگفتی ستاره شناسان از شباهت های قمر زحل به زمین - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، ستاره شناسان از شناسایی غارها و دریاچه هایی در سطح قمر تایتان سیاره زحل خبر داده اند که شباهت های زیادی به غارها و دریاچه های کره زمین دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، ستاره شناسان از شناسایی غارها و دریاچه هایی در سطح قمر تایتان سیاره زحل خبر داده اند که شباهت های زیادی به غارها و دریاچه های کره زمین دارد.

تا پیش از این هم اطلاعاتی در خصوص شباهت قمر تایتان به کره زمین به دست آمده بود، اما اطلاعات تازه حاکی است این شباهت بیش از حد تصور قبلی بوده است.

تحقیقاتی که به وسیله فضاپیمای کاسینی در این زمینه به عمل آمده، حاکی است دریاچه های پوشیده از متان کوچکی در شمال قمر تایتان و در ارتفاع ۱۰۰ متری کوهستان های آن وجود دارد که سرنخ هایی از ویژگی های منحصر به فرد این قمر خاص را در اختیار ناسا قرار داده است.

بر همین اساس زمین و بزرگترین قمر سیاره زحل شباهت های خاصی به هم دارند. فشار جو سیاره تایتان ۱٫۴۵ برابر فشار جو زمین است، اما هر دو سیاره تنها سیاراتی در منظومه شمسی محسوب می شوند که از مایعاتی پایدار در سطح خود برخوردارند.

همین امر موجب شکل گیری دریاچه، جریان های هوا و دریاهایی در سطح هر دو سیاره شده است. اگر چه بخش عمده تایتان را گاز متان با دمای منفی ۱۷۹ درجه سانتیگراد تشکیل داده، اما چرخه گردش متان و تبدیل آن از گاز به آب مشابه چرخه گردش آب در زمین و تبدیل آب مایع به بخار آب، تشکیل ابر، بارش و تشکیل رود و دریاست.

در حال حاضر یک دریاچه مهم و بزرگ شناسایی شده در تایتان Ontario Lacus در جنوب آن است که به طور مساوی از متان و اتان تشکیل شده است. دریاچه دیگر در شمال این قمر عمدتا از متان تشکیل شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 94 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 28 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.