به گزارش آتی کاوان پارس، گرانی خودرو چند وقتی است بازار خودرو ایران را درگیر کرده است. تاجاییکه حتی انواع تصمیمگیریهای دولت برای جلوگیری از این موضوع هم افاقه نکرده و افسار آن از دست هر مقام مسئولی خارج شده است. بهطوریکه دیگر نهاد مشخصی برای تعیین قیمت روز خودرو و نظارت بر روند افزایشی این بازار وجود ندارد. بااینحال شاید هنوز هم بتوان شورای رقابت را مسئول نظارت بر قیمت روز خودرو دانست.
این تصمیم به این علت عجیب است که در ابتدای موج گرانی خودرو، شورای رقابت مقصر را سایتهایی مانند دیوار نامید که به هر فرد اجازه میدهند قیمت روز خودروی خود را تعیین کند. به همین علت اعلام کرد که هیچ قیمتی نباید از طریق این درگاهها اعلام شود. بهاینترتیب و به ادعای خود این شورا میتوان از افزایش قیمت روز خودرو و افتادن این بازار به دست دلالها جلوگیری کرد.
اما تصویب شدن این قانون عملا افسار تعیین قیمت روز خودرو را به دست خودروسازان داده است. هرچند که این موضوع ممکن است در نگاه اول ایرادی نداشته باشد. زیرا خودروسازان خود با روند تولید خودرو و مواد موردنیاز آن آشنا بوده و میتوانند با توجه به این موضوع قیمت واقعی خودرو را تعیین کنند. اما نکته اصل اینجا است که به نظر میرسد در این قانون جای یک نهاد نظارتی برای تعیین درستی یا نادرستی این قیمت خالی است. نهادی که بهطور مستقیم بر روی تعیین قیمتها نظارت داشته و صحت آنها را تعیین کند.
در فاصله شهریور ۹۹ تا رسیدن به مهر این سال، خودروهای تولید داخل یک افزایش قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کردهاند. افزایش قیمتی که به نظر میرسد در راستای اجرایی شدن همین قانون بوده و درنتیجه آن قدرت خرید قشر گستردهای از مردم کاهش پیدا میکند. اما پرسش اصلی اینجا است که چه منطقی در پس این افزاش قیمت نهفته است؟ وقتیکه هیچ بهبود کیفیتی در کار نبوده و حتی سادهترین امکانات خودروها نیز به حالت سفارشی درآمدهاند. پاسخ به این پرسش قطعا از عهده نویسنده این مقاله خارج بوده و باید بهصورت کارشناسی بحث شود. ما در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم خودروهای لوکس خارجی را که با قیمتی معادل پراید میتوان خرید، در سبد بحث بگذاریم و به عبارتی به شما بگوییم که قیمت روز خودرو بازار را از همراه مکانیک بخواهید
پراید ۱۳۰ یا ۱۶۵ میلیون تومانی با کدام خودروهای خارجی همتراز شده است؟
در مهرماه ۹۹ پراید ۱۱۱ یا پراید هاچبک به مرز ۱۶۵ میلیون تومان رسید. همچنین پراید ۱۳۱ نیز در کانال ۱۳۰ میلیون تومان قرار گرفت. خودرویی که از یک پیشرانه ۱٫۳ لیتری برای تولید توانی برابر ۶۳ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۰۳ نیوتن متر استفاده میکند.
با دلار ۳۰ هزارتومانی قیمت معادل پراید چیزی در حدود ۴۳۰۰ تا ۵۵۰۰ دلار میشود. شاید با این میزان پول در کشورهای خارجی شما نتوانید یک خودروی صفر لوکس بخرید. اما بدون شک در بازار خودروهای کارکرده خارجی میتوانید نمونههای خوبی پیدا کنید. نمونههایی که پراید صفر ازنظر کیفی حتی به گرد پای آنها هم نمیرسد اما ازنظر قیمت در حال پیشی گرفتن از آنها است. خودروهایی که کمتر از ۱۰۰ مایل کار کردهاند و ازنظر فنی یک-هیچ از پراید جلوتر هستند.
هوندا پیلوت مدل ۲۰۰۷
هوندا پیلوت یک خودروی آفرود با موتور ۶ سیلندر ۳٫۵ لیتری است. این پیشرانه میتواند قدرتی برابر ۲۴۴ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۴۰ نیوتن متر ایجاد کند. بااینحال مصرف سوخت آن در مسیرهای شهری ۱۴ لیتر عنوانشده که هزینه زیادی را برای راننده به دنبال خواهد داشت. هوندا پیلوت میتواند ۸ سرنشین را در خود جای داده و از یک گیربکس پنج دنده خودکار برای انتقال قدرت استفاده میکند.
کادیلاک STS 2008
این سدان لوکس دارای یک پیشرانه ۸ سیلندر با حجم ۴٫۶ لیتر است که قدرت باورنکردنی ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۵۱۵ نیوتن متر را برای آن به ارمغان میآورد. بااینحال برای پیمودن یک مسیر صد کیلومتری در داخل شهر با این خودرو باید حدود ۱۹ لیتر سوخت در باک خود داشته باشید. با استفاده از کادیلاک STS 2008 میتوانید ۶ سرنشین را جابهجا کنید.
نیسان ورسا مدل ۲۰۱۲
این خودروی جمعوجور که از یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری برای تامین توان خود استفاده میکند، بهترین گزینه برای مقایسه با پراید است. توان این خودرو ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور آن ۱۷۸ نیوتن متر است. این قدرت با یک گیربکس پنج دنده دستی به چرخها منتقل میشود. این خودروی جمعوجور در مسیرهای شهری مصرف سوختی برابر ۸٫۷ لیتر دارد.