آتی کاوان پارس افزایش ذخایر قطعی نفت و کاهش ذخایر گاز دنیا - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، اوپک در بولتن آماری سالانه خود گفت ذخایر قطعی نفت در سال ۲۰۲۰ با وجود ریزش قیمت ها که سرمایه گذاری در صنعت را محدود کرد، به مقدار ۰٫۲ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگاران، آمار اوپک نشان داد ذخایر قطعی نفت تا خاتمه سال ۲۰۲۰ در ۱٫۵۴۹ تریلیون بشکه ایستاد که بالاتر از ۱٫۵۴۶ تریلیون بشکه در خاتمه سال ۲۰۱۹ بود.

اعضای اوپک که ۱۳ کشور هستند، ۱٫۲۳۷ تریلیون بشکه از این ذخایر را در اختیار دارند که معادل ۸۰ درصد از ذخایر قطعی دنیا است.

اما ذخایر قطعی گاز طبیعی دنیا ۰٫۴ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت و به ۲۰۶٫۷ تریلیون متر مکعب رسید که از این مقدار اعضای اوپک ۷۳٫۷ تریلیون متر مکعب را در اختیار دارند.

طبق آمار اوپک، ظرفیت پالایش دنیا در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱۰۱٫۱ میلیون بشکه در روز رسید. بخش پایین دستی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری مالی افت چشمگیری داشت در حالی که آسیا و خاورمیانه به ظرفیت پالایش خود اضافه کردند.

بعلاوه فراوری پالایشگاهی در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۹٫۱ درصد کاهش یافت و به ۷۸ میلیون بشکه در روز رسید که ناشی از افت مصرف سوخت در دوران پاندمی بود.

این گزارش در آستانه ملاقات چهارم اکتبر وزیران اوپک پلاس منتشر شده که از سال ۲۰۱۷ چندین دور محدودیت عرضه را به طور هماهنگ به اجرا گذاشته اند. نشست آنلاین این گروه سطح فراوری نوامبر را مشخص می نماید. اوپک پلاس در حال حاضر توافقی را برای افزایش ماهانه فراوری به مقدار ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا خاتمه سال ۲۰۲۲ دنبال می نماید با این حال وزیران این گروه خاطرنشان نموده اند که می توانند با در نظر گرفتن شرایط بازار تغییراتی در برنامه خود صورت دهند.

فراوری نفت خام در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۸٫۲ درصد کاهش یافت و به ۶۹٫۰۹ میلیون بشکه در روز رسید. فراوری اوپک ۱۲٫۷ درصد کاهش داشت.

تقاضای دنیای برای نفت در سال میلادی گذشته ۹٫۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ۹۰٫۷۳ میلیون بشکه در روز رسید. مقدار مصرف در کشورهای سازمان توسعه و همکاری مالی برای نخستین بار در تاریخ کاهش داشت.

در گزارش دورنمای نفت دنیا اوپک پیش بینی نموده است که تقاضای دنیا برای نفت در سال ۲۰۲۱ به ۹۶٫۶ میلیون بشکه در روز، در سال ۲۰۲۲ به ۹۹٫۹ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۱٫۶ میلیون بشکه در روز می رسد و از سطح پیش از شیوع پاندمی بالاتر می رود.

بر اساس گزارش پلاتس، در گزارش اوپک تصریح شده است که برای تامین تقاضای دنیا برای نفت تا سال ۲۰۴۵ به حدود ۱۱٫۸ تریلیون دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت احتیاج است که ۸۰ درصد آن در بخش بالادستی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 357 views بار دسته بندی : اخبار و رویدادها تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها