آتی کاوان پارس انتشار عمومی صورت های اقتصادی ایران ایر ، زیان انباشته هما 4.7 هزار میلیارد تومان شد - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، به گزارش خبرنگاران، این شرکت که در سال های اخیر به واسطه تشدید تحریم ها و رکود پروازها، همیشه در دسته بندی شرکت های زیان ده دولتی (بنا بر اظهارات عمومی مسئولان حمل ونقلی کشور) قرار گرفته حالا در صورت های اقتصادی خود رقم ۴٫۷ هزار میلیارد تومانی را به عنوان زیان انباشته شرکت در انتها سال ۹۷ ثبت نموده است.

این گزارش همچنین عنوان می نماید که ایران ایر، ۱۹ هواپیمای از رده خارج دارد. بنا بر این اطلاعات، این شرکت دولتی در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۸۸۷۱ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بدهی ثبت نموده است. کوشش ها برای واگذاری هما به بخش خصوصی، تا به امروز سه بار به شکست انجامیده است. در سال ۸۴ بود که با ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، ایران ایر در بین شرکت هایی نهاده شد که ۸۰ درصد از سهام آن باید به وسیله بورس فروخته می شد اما در سال ۸۸ سازمان بورس گفت که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی باید شرایط یازده گانه ای را برای پذیرش در بورس طی کند که مهم ترین مورد آن انجام اقدامات لازم برای برطرف زیان انباشته این شرکت بود.

بر اساس سیاست های اصل ۴۴، ایران ایر باید تا سال ۱۳۹۳ به بخش خصوصی واگذار می شد، اما این شرکت به دلیل تطابق عملکرد اقتصادی با قوانین بورس، امکان ورود به بازار سهام را نداشت و باید اقدام به اصلاح ساختار می کرد، چراکه تنها شرکت هایی حق ورود به بورس را دارند که به مدت ۳ سال سودآور باشند. اولین بار در سال ۱۳۹۰، سازمان خصوصی سازی کوشش کرد هما را براساس سیاست های جدید اصل ۴۴ بفروشد. شهریور ماه ۱۳۹۰، نزدیک به ۲۱۵ میلیون سهام این شرکت در فرابورس به مزایده گذاشته شد، اما پس از کسر ۵ درصد سهام ترجیحی، نزدیک به ۲۰ میلیون از سهام، خریدار نداشت و عرضه ایران ایر باخت. در آن موقع، ارزش هر سهم این شرکت، ۸ هزار و ۱۹۰ تومان بود که کل ارزش سهام شرکت را به هزار و ۷۵۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان می رساند. سه ماه بعد، سازمان خصوصی سازی باز هم کوشش کرد با اصلاح روش فروش سهام، خریداران را قدری علاقه مند کند.

دی ماه همان سال، ۵۵ درصد از سهام ایران ایر در فرابورس عرضه شد، با این تفاوت که قیمت هر سهم به ۷ هزار و ۳۷۱ تومان کاهش پیدا کرد و سازوکار تشویقی بازپرداخت ۸۰درصد از ارزش سهام به صورت هشت ساله به این شرایط اضافه شد، اما قیمت برند هما همان ۱٫۵ هزار میلیارد تومان باقی ماند تا باز هم کسی خریدار این شرکت نباشد.

آخرین کوشش سازمان خصوصی سازی برای عرضه سهام این شرکت در فرابورس در اردیبهشت ماه سال ۹۲ انجام گرفت. قرار بود در روز ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۲، سهام ایران ایر در فرابورس عرضه گردد، یک روز قبل از این تاریخ، سازمان خصوصی سازی با ارسال نامه ای به فرابورس خواهان توقف فروش سهام ایران ایر شد. دلیل هم روشن بود؛ خریداری وجود نداشت. در آخرین اظهارنظر پیرامون عرضه سهام این شرکت در بورس، سال گذشته مدیرعامل فرابورس گفت که در صورتی که شرکت ایران ایر زیان ده باشد در بازار اول و دوم فرابورس پذیرش نمی گردد، این شرکت باید سودده بوده یا به طور حتم از یک چشم انداز مثبتی از سودآوری برخوردار باشد تا بتوانیم آن را در بازارهای اصلی فرابورس پذیرش کنیم. حالا و براساس صورت های اقتصادی هما به نظر می رسد خصوصی سازی مهم ترین ایرلاین کشور، تا مدت ها امکان پذیر نباشد.

بر اساس صورت اقتصادی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران زیان خالص این شرکت فقط در سال ۹۷ رقم ۷۱۴ میلیارد و ۱۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده. زیان انباشته هما در ابتدای سال ۹۷، رقم ۴ هزار و ۱۰۴ میلیارد و ۸۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است، همچنین زیان انباشته هما در خاتمه سال ۹۷، رقم ۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد و ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ثبت شده است. سود جامع شناسایی شده از تاریخ گزارشگری سال قبل مربوط به هما ۶۵۵ میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

بر اساس صورت اقتصادی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موجودی نقد هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ عدد ۱۰۶ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. البته هما در گزارش صورت های اقتصادی خود، از دولت به عنوان عظیم ترین بدهکار به این شرکت نام برده، چراکه مطالبات هما از دولت در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم هزار و ۸۴۹ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

جمع دارایی های جاری هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد و ۹۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و جمع بدهی های جاری هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد و ۹۷۸ میلیون تومان بوده است.طبق صورت اقتصادی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، جمع دارایی های غیرجاری هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۶ هزار و ۳۹۰ میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و جمع بدهی های غیرجاری هما در تاریخ مذکور ۶ هزار و ۷۶ میلیارد و ۳۶۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

جمع کل بدهی های هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۸ هزار و ۸۷۱ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و جمع دارایی های این شرکت در همین تاریخ رقم ۱۰ هزار و ۵۴۷ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. جمع بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۷ رقم ۱۰هزار و ۵۴۷ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: تجارت نیوز

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 378 views بار دسته بندی : اخبار و رویدادها تاريخ : 24 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها