آتی کاوان پارس بوگاتی شیرون با سرعت 416 کیلومتر بر ساعت - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه بوگاتی شیرون (chiron) می‌تواند با سرعتی بیش از ۴۱۶ کیلومتر سرعت حرکت کند و چه فناوری دارد.

اگر شما هم مانند کسانی هستید که فکر می‌کنید تایر خودرو فقط برای حرکت خودرو لازم است و تا آج آن به کلی سائیده نشود دست از آن نمی‌کشید، در اشتباه هستید، چون مهندسین بوگاتی معتقد هستند که تنها دلیل سرعت زیاد بوگاتی شیرون تایرهای آن است. موتور این هیولا ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت داشته و بدنه آن کاملا آیرودینامیک بوده و سیستم تعلیق عالی، فرمان پذیری بالا و ترمزگیری عالی دارد که این ویژگی‌ها بدون تایرهای خاص ارزشی ندارد. این تایرها هستند که می‌توانند سرعت ۴۱۶ کیلومتری این خودرو را تحمل کنند.

مهندسین بوگاتی شیرون ۱۵ سال گذاشته به شرکت‌های ساخت تایر سفارش ساخت این چنین تایری را داده بودند اما این شرکت‌ها کار گروه مهنسی بوگاتی را به تمسخر می‌گرفتند و این کار را غیر ممکن می‌دانستند. ویرون به دلیل وزن بسیار بالایی که دارد باید از تایر مخصوص استفاده کند، چون هیچ تایری توان تحمل چنین فشاری را ندارد.

تایر بوگاتی شیرون

برای ساخت هر تایر ویرون با دست حدود یک ساعت زمان نیاز بوده و دو جفت تایر ویرون ۴۲ هزار دلار قیمت دارند و ۹۶۰۰ کیلومتر می‌توان از آنها استفاده کرد، اما مشکلی وجود داشت، آن هم این بود که این تایر در سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۱۵ دقیقه دوام می‌آورد و این تایرها به سبب گرما و نیروی گریز از مرکز فوق‌العاده بالا، نمی‌ترکیدند و مشکل دیگر ویرون این بود که این خودرو بعت از ۱۰ دقیقه رانندگی با سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر سوخت تمام می‌کرد. میشلین که تایرهای ویرون را می‌سازد، برای جلوگیری از بروز حادثه و آسیب رینگ‌ها، تنها دو نوع تایر برای ویرون در نظر گرفته بود.

میشلین از تجربه‌ی ویرون درس‌های زیادی گرفته است و مهندسان بوگاتی در برنامه‌ی ساخت تایر شیرون تا به حال ۱۸ بار به مرکز تحقیق و توسعه‌ی میشلین در فرانسه سفر کردند تا در فرآیند تولید، از تجهیزات آزمایش تایر هواپیما استفاده کنند، زیرا تنها تجهیزاتی که توانایی چرخاندن سریع یک تایر آزمایشی و شبیه‌سازی شده را دارند تنها در شرکتی مانند میشلین که تایر هواپیماها را می‌سازد، می‌توان یافت.

تایرهای جلو (۲۸۵/۳۰R20) و عقب (۳۵۵/۲۵R21) شیرون در مقایسه با ویرون، به ترتیب ۱۴ و ۱۲ درصد سطح تماس بیشتری با جاده دارند. این تایرها توانایی انتقال ۵۰۰۰ نیوتون متر گشتاور در زمان تماس با جاده دارند و ۳۸۰۰ بار نیروی جاذبه را در سرعت ۴۱۶ کیلومتر بر ساعت، بدون ترکیدگی تحمل می‌کنند.

سوار کردن تایرها بر روی رینگ‌های بوگاتی شیرون نیز در مقایسه با ویرون ساده‌تر شده و از یک سیستم ضد پنچری در لاستیک‌های شیرون استفاده شده است که نیازمند رینگ‌های مخصوص و کاملاً متقارن می‌باشد.

نمای پشتی بوگاتی شیرون

پس‌ از این که بوگاتی ویرون با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار در سال ۲۰۱۰ رکورد سرعت ۴۲۹ کیلومتر بر ساعت را شکست، پیِر هِنری رافانل، راننده‌ی آزمایشی بوگاتی و سابق فرمول یک، اعلام کرد تنها دلیلی که مانع از گذشتن ویرون از سرعت ۴۳۲ کیلومتر گردید، فناوری تایرهای آن بود. ولفگانگ درهایمر، مدیرعامل بوگاتی، اعلام کرده است که محصول جدید بوگاتی به Chiron، به‌راحتی از این رکورد عبور کرده و به سریع‌ترین خودروی تاریخ نام خواهد گرفت. در آخر باید به این نکته هم اشاره کنیم که قیمت بوگاتی شیرون ۲٫۷ میلیون دلار است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : خودرو تاريخ : 4 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.