آتی کاوان پارس تشکیل بانک قنات های خراسان شمالی - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بانک جامع اطلاعات قنات های استان با هدف افزایش استحصال آب تهیه و تدوین شد.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی این سازمان، عبدالله یوسفی اظهار کرد: خراسان شمالی دارای ۶۲۹ رشته قنات با ۸۵ میلیون متر مکعب آبدهی در سال است.

وی گفت: بانک جامع اطلاعات قنات های استان به منظور دسترسی به آخرین اطلاعات و وضعیت این منابع آبی تهیه و در سامانه ملی قنوات بارگذاری شده که در مدیریت بهره برداری و نگهداری بسیار موثر بوده است.

وی اضافه کرد: ۶۲۹ رشته قنات برای آبیاری ۳۱ هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار و باغ است که خشکسالی و کاهش بارندگی ها در سنوات اخیر بر آبدهی آن ها تأثیر منفی داشته است.

یوسفی اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ، پایداری، تداوم پتانسیل آبدهی قنوات و کاهش اثرات خشکسالی این منابع آبی پایدار نیازمند لایروبی، احیا و مرمت و بازسازی مستمر در استان است که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به این سازمان، اقدامات اجرایی لازم صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به اجرای سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اشاره نمود و اضافه کرد: پارسال ۱۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی تملک دارایی های سرمایه ای، سفر رهبر انقلاب به استان و نیز استانی ابلاغ شد.

یوسفی گفت: تفاهم نامه ای میان این سازمان و آستان قدس رضوی بسته و ۲۰۶ رشته قنات با مجموع طول ۱۰۳ کیلومتر در استان احیا، مرمت و لایروبی شد که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی ۳ میلیون متر مکعب شده است.

وی اضافه کرد: سال جاری نیز احیا، مرمت و لایروبی ۱۴۷ رشته قنات به منظور اختصاص اعتبار پیشنهاد شده که تحقق آن باعث افزایش استحصال آب به میزان ۲،۲ میلیون متر مکعب خواهد شد.

یوسفی ادامه داد: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان، بهره برداری از آن ها هیچگونه تأثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، از سال ۹۲ تا انتها سال ۹۵ بیش از ۴۸۲ رشته قنات در این استان احیا، لایروبی و مرمت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 410 views بار دسته بندی : اخبار و رویدادها تاريخ : 30 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها