آتی کاوان پارس حقایقی درباره جایزه نوبل فیزیک - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، در تاریخ ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵، آلفرد نوبل آخرین وصیت خود را امضا کرد و بخش زیادی از ثروت خود را به تامین جوایزی با نام خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نوبل پرایز، همانطور که در وصیت نامه نوبل شرح داده گردیده است، جایزه نوبل فیزیک به فردی که مهم ترین کشف یا اختراع در زمینه فیزیک را داشته باشد، تعلق خواهد گرفت.

این جایزه از سال ۱۹۰۱ تا سال جاری که در سال ۲۰۱۸ هستیم، اهدا گردیده است.

از سال ۱۹۰۱ تاکنون، ۱۱۱ جایزه نوبل فیزیک اهدا گردیده است و شش بار در سال های ۱۹۱۶، ۱۹۳۱، ۱۹۳۴، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ اعطا نشد.

چرا جوایز نوبل در آن شش سال اعطا نشد؟

در اساسنامه بنیاد نوبل آمده است: اگر هیچ کدام از آثار مورد آنالیز، دارای اهمیت ویژه ای که در پاراگراف اول آمده است، نباشد، پول جایزه تا سال بعد حفظ می گردد. حتی در این صورت هم نمی توان جایزه را اعطا کرد و مبلغ باید به بودجه بنیاد اضافه گردد.

در کل در طول جنگ جهانی اول و دوم، جایزه های نوبل کمتری اهدا شد.

جوایز نوبل فیزیک انحصاری و مشترک

۴۷ نوبل فیزیک تنها به یک برنده داده گردیده است.

۳۲ نوبل فیزیک بین دو دانشمند به اشتراک گذاشته گردیده است.

۳۲ نوبل فیزیک هم بین سه برنده به اشتراک گذاشته گردیده است.

اما چرا اینطور است؟

در اساسنامه بنیاد نوبل آمده است: مبلغ جایزه می تواند به طور مساوی بین دو اثر تقسیم گردد. اگر یک کار توسط دو یا سه نفر انجام گردد، جایزه به طور مشترک به آنها اعطا می گردد. در هیچ موردی نباید مبلغ جایزه بین بیش از سه نفر تقسیم گردد.

تعداد برندگان جایزه نوبل در فیزیک

جایزه نوبل فیزیک از ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۷ به ۲۰۷ نفر داده گردیده بود که در واقع تعدا واقعی آنها ۲۰۶ نفر است، چرا که جان باردین دو بار نوبل فیزیک را به دست آورده است. سال جاری نیز ۳ دانشمند به این تعداد اضافه شدند.

نکاتی از تمام برندگان جایزه نوبل در فیزیک

میانگین سنی تمام برندگان نوبل فیزیک بین سال های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۷، ۵۵ سال است.

جوانترین برنده نوبل فیزیک تا به امروز، لارنس برگ(Lawrence Bragg) است که در زمان اهدای جایزه نوبل ۲۵ ساله بود و این جایزه را با پدرش در سال ۱۹۱۵ به دست آورد.

مسن ترین برنده جایزه نوبل فیزیک نیز تاکنون ریموند دیویس جونیور(Raymond Davis Jr.) با ۸۸ سال سن بوده است که جایزه نوبل خود را در سال ۲۰۰۲ را دریافت کرد.

از میان تمام نفراتی که جایزه نوبل فیزیک را دریافت نموده اند، تنها سه نفر از آنها از بانوان بوده اند. سال ۱۹۰۳ ماری کوری، سال ۱۹۶۳ ماریا گوئپرت-میر(Maria Goeppert-Mayer) و سال ۲۰۱۸ دونا استریکلند.

کسانی که بیش از یک بار برنده جایزه نوبل در فیزیک گردیده اند

جان باردین (John Bardeen) تنها کسی است که دو بار در سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۷۲ جایزه نوبل فیزیک را دریافت نموده است.

البته ماری کوری هم جایزه نوبل را دو بار برده است، اما یک بار در سال ۱۹۰۳ نوبل فیزیک را برد و یک بار در در سال ۱۹۱۱ نوبل شیمی به وی اهدا شد.

جایزه نوبل برای مردگان

هیچ جایزه نوبلی به افراد درگذشته اهدا نمی گردد. اساسنامه بنیاد نوبل از سال ۱۹۷۴ توضیح داد که جایزه را نمی توان بعد از مرگ به کسی اعطا کرد، مگر اینکه مرگ وی پس از اعلام جایزه نوبل اتفاق افتاده باشد.

پیش از سال ۱۹۷۴، جایزه نوبل تنها دو بار به دانشمندان درگذشته اعطا شد. یک بار در سال ۱۹۳۱، جایزه نوبل ادبیات به اریک اکسل کارل فلت(Erik Axel Karlfeldt) و بار دوم جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۶۱ به دگ همرسکولد(Dag Hammarskjöld) اهدا شد.

ارتباط فامیلی برندگان جایزه نوبل فیزیک

ماری کوری و پیر کوری به عنوان یک زوج در سال ۱۹۰۳ جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. ماری کوری جایزه نوبل را بار دیگر در سال ۱۹۱۱ این بار در زمینه شیمی دریافت کرد.

یکی از دختران ماری و پیر کوری به نام ایرنه جولیوت-کوری(Irène Joliot-Curie) نیز جایزه نوبل شیمی را در سال ۱۹۳۵ به همراه همسرش فردریک جولیوت(Frédéric Joliot) دریافت کرد.

ویلیام براگ و لارنس براگ در سال ۱۹۱۵، نیلز بور در سال ۱۹۲۲ و آگ ان. بور در سال ۱۹۷۵، مانه سیگبان در سال ۱۹۲۴ و کای ام.سیگبان در سال ۱۹۸۱، جی جی تامسون در سال ۱۹۰۶ و جورج پاژت تامسون در سال ۱۹۳۷ کسانی بودن که به عنوان پدر و پسر حائز جایزه نوبل فیزیک گردیده اند.

مبلغ جایزه نوبل

آلفرد نوبل اکثر املاک خود را به ارزش بیش از ۳۱ میلیون کرون سوئد (به ارزش امروز تقریبا حدود ۱۷۰۲ میلیون کرون) را برای تبدیل به یک صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار ایمن اهدا کرد.

درآمد سالانه حاصل از این سرمایه گذاری در قالب جوایز به کسانی که در سال گذشته بزرگترین پیشرفت را برای بشریت به ارمغان آورده اند، اعطا می گردد.

جایزه نوبل سال ۲۰۱۸، ۹ میلیون کرون برای هر جایزه کامل نوبل مشخص گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 376 views بار دسته بندی : اخبار و رویدادها تاريخ : 3 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها