آتی کاوان پارس طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی و سبزی خشک یا تازه - آتی کاوان پارس

به گزارش آتی کاوان پارس، اما اگر مهمان دارید و دوست دارید یک غذای خوشمزه و در عین حال نه چندان سخت درست کنید طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی را که شام سنتی شیرازی ها برای شب یلدا است را در مجله آشپزی بخوانید.

مواد لازم کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا برای ۶ نفر

  • گوشت چرخکرده مخلوط: ۵۰۰ گرم
  • برنج: ۴ پیمانه
  • برگ کلم سفید: ۸۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • آرد نخودچی: در صورت تمایل ۲قاشق غذاخوری
  • سبزی معطر تازه شامل شوید، ترخون، ریحان: ۲۵۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه
  • روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا

برای تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا ابتدا گوشت چرخکرده مخلوط گوسفند و گوساله را آماده کنید. سپس یک عدد پیاز متوسط را روی گوشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید تا گوشت از هم وا نرود. آرد نخودچی (اختیاری است)، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به اندازه دلخواه به این مخلوط اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم ورز بدهید. گوشت را کنار بگذارید، روی ظرف را با یک کیسه فریزر بگذارید، گوشت را در یک یخچال بگذارید و اجازه دهید گوشت کمی استراحت کند.

در این فاصله مواد کلم پلو را آماده کنید. برگ کلم را شسته بعد از این که خشک شد به صورت خلالی خرد کنید. یک عدد پیاز را به صورت خلالی و یکدست خرد کرده و در مقداری روغن مایع تفت دهید تا پیاز سبک شده و خوب کاراملی شود. کلم های خرد شده را به پیاز داغ کاراملی شده اضافه کنید و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه هم روی کلم ها بپاشید. بعد از این که کلم و پیاز و ادویه جات را خوب هم زدید، درب ماهیتابه را بگذارید تا کلم ها با بخار نرم شوند.

در این فاصله کلم ها آب می اندازند، وقتی از نرم شدن کلم ها مطمئن شدید درب ماهیتابه را بردارید تا آب اضافی کلم ها بخار شود. سبزی های معطر شسته شده و ساطوری خرد شده را با مواد کلم و پیاز داغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر ذائقه تان طعم لیمو عمانی را می پسندند ۱/۴ قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی روی مواد فوق بپاشید و هم بزنید. ۲ تا سه دقیقه زمان برای تفت سبزی همراه با کلم و پیاز کافی است تا سبزی ها تلخ نشوند.

برای درست کردن گوشت قلقلی، گوشتی را که از قبل آماده کرده بودیم از یخچال بیرون آورده و گوشت را طبق روال معمول به صورت کوفته قلقلی های کوچک درمی آوریم و در مقداری روغن سرخ می کنیم.

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را طبق روال معمول پلوها بپزید و آبکش کنید. مراقب باشید برنج را کمی به اصطلاح دان آبکش کنید تا کلم پلو شفته نشود. بعد از این که برنج را آبکش کردید در همان آبکش مایه کلم را به برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید وقتی روغن داغ شد چند تکه نان را به عنوان ته دیگ کف قابلمه بچینید. مخلوط برنج و کلم را در قابلمه بریزید و گوشت قلقلی ها را وسط برنج بگذارید تا دم بکشد. مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه برای دم کشیدن کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا کافی است. بعد از دم کشیدن پلو را در ظرف مورد نظر سرو کنید و حتما با سالاد شیرازی میل کنید.

نکات مهم کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا

اگر سبزی تازه ندارید از سبزی خشک استفاده کنید.

طعم سبزی ترخون باید در کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی معین باشد اما اگر زیاده از حد ترخون اضافه کنید پلو طعم تلخی به خودش می گیرد.

در صورت تمایل می توانید در ترکیب سبزی از گشنیز، جعفری و حتی پیازچه هم استفاده کنید.

منبع: افق کوروش

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 393 views بار دسته بندی : اخبار و رویدادها تاريخ : 30 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.